بخشی از کتاب 365 گام برای اعتماد به نفس و نحوه ایجاد اعتماد به نفس

این کتاب در مورد اعتماد به نفس و عزت نفس می باشد، وبه ما کمک می کند که چگونه می توانیم با رفتار وپاسخ ها اعتماد به نفس خود را گسترش دهیم.

مثال ها، تمرینات و توصیه های زیادی در مورد افزایش سطح اعتماد به نفس و عزت نفس در این کتاب آورده شده است  که ما به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

چطور اعتماد به نفس ایجاد کنیم؟

به خاطر داشته باشید که شما توانایی هدفی که تعیین کرده اید، را دارید. اما باید به این باور برسید که توانایی انجام این کار را نیز دارید. از افراد با تجربه کمک بگیرید و با اطمینان تصمیم بگیرید. بسیاری از افراد معروف خجالتی هستند اما طوری رفتار می کنند یا جلوه می دهند که خجالتی نیستن و در کار هایشان موفق می شوند. خودتان را دست کم نگیرید، عشق و احترام به خودتان را بپسندید و اجازه دهید که بهترین اتفاقات برایتان بیافتد.

 

تا به حال یک ورزشکار موفق را تماشا کرده اید  که برای رویداد خود آماده می شود ، اعتماد به نفس واقعی نسبت به عملکرد را مشاهده خواهید کرد.  آن ها مصمم هستند و بدون تردید بر این باورند که جرقه ای می زنند و سریع ترین زمان آنها را اجرا می کنند ، بالاترین امتیاز خود را کسب می کنند و به پیروزی می رسند و  آن ها بهترین خواهند بود.

 آنها همچنین می دانند که اگر این بار موفق نشوند ، برای بهتر شدن از آن درس می گیرند. این همان اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس نه تنها به شما کمک می کند موفق شوید بلکه یک جذابیت خاصی هم دارد. و البته ، هر چه عملکرد بهتری داشته باشید ، موفقیت های بیشتری نیز به دست می آورید و حتی اعتماد به نفس شما نیز افزایش می یابد. وقتی اعتماد به نفس دارید ، جذاب و دوست داشتنی هستید، افراد دیگر می خواهند در کنار شما باشند و این یک نهاد لازم برای رهبری است.

آلبرت بندورا یکی از محققان برجسته در زمینه خودکارآمدی است. نظریه اعتماد به نفس در مورد رابطه بین اعتقاد به توانایی های فرد و اینکه شخص در واقع چه وظایفی را انجام می دهد یا طیف وسیعی از اقدامات را توضیح می دهد. بندورا می گوید “خودکارآمدی ” و “اعتماد به نفس” با هم کاملاً یکسان نیستند. اعتماد یک باورعمومی است و نه یک خاصیت اعتقادی. از طرف دیگر ، خودکارآمدی اعتقاد به توانایی های فرد برای دستیابی به چیز خاص می باشد.

اگر افراد از اعتماد به نفس بالايي در يك منطقه برخوردار باشند، به گونه اي فكر مي كنند ، احساس مي كنند كه در موفقيت آن ها نقش داشته باشد و آنها را تقويت كند و رضايت شخصي آنها را بهبود بخشد.

آنها به احتمال زیاد موانع را به عنوان چالش هایی برای غلبه بر خود می بینند، بنابراین نمی ترسند با چیزهای جدید روبرو شوند. بنابراین ، اعتماد به نفس – از طریق روش خودکارآمدی – بر عملکرد شما تأثیر می گذارد که چقدر از انتخاب های خود راضی هستید.

ایجاد اعتماد به نفس

می توانید یاد بگیرید که به خودتان اعتقاد داشته باشید و بهترین تشویق کننده خود باشید. باید تزلزل ها را از خود دور کنید و روی آنچه که انجام می دهید، خوب تمرکز کنید. در اینجا ، با چهار تمرین عالی،  به شما کمک می کنیم تا بتوانید استعدادهای درون خود را کشف کنید ، و یاد بگیرید که چگونه آن ها را به یک منبع اعتماد فراوان تبدیل کنید تا هر زمان که نیاز به تقویت داشته باشید ، از آن کمک بگیرید. موارد زیر را تمرین کنید:

یاد آوری موفقیت های قبلی، تصور کردن آینده ای موفق برای خودتان، رد کردن خطاهای گذشته.

اعتماد به نفس در موفقیت شما اهمیت حیاتی دارد. بدون اعتماد به نفس برای پایداری تلاش خواهید کرد و به آنچه که می خواهید هرگز نخواهید رسید به نظر می رسد که همه افراد با اعتماد به نفس فراوان به دنیا آمده اند ، اما خوشبختانه ، این چیزی تکوینی نیست- این چیزی است که در شما شکل گرفته و می تواند رشد کند.

چقدر اعتماد به نفس دارید؟

وقتی که درمورد اعتماد به نفس صحبت می کنیم خود شناسی و عزت نفس را از هم جدا نمی کنیم چرا که هر دو آن ها مربوط به اعتماد به نفس هستند. خود شناسی یعنی اینکه چطور خود را درک می کنید که این خود شامل سه اصل می باشد:

  • ارزش خود یا ارزشی که در خود قرار داده اید.
  • شایستگی و توانایی شما برای موفقیت، حل مشکلات و تفکر در مورد توانایی های خودتان.
  • تعلق خاطر یا پذیرش دیگران و احترام

نتیجه ارزیابی،  ارزش و تعلق خاطر شما به عنوان پایه ای برای عزت نفس شما می باشد. هدف نهایی ما دستیابی به اعتماد به نفس، در ظاهر و باطن خودتان است.

شما باید خودتان را به عنوان یک فرد مطمئن تصور کنید. در نهایت به تصوراتتان بسنده نکنید، بلکه با اطمینان عمل کنید. شما باید از خصوصیات بدنی، وضعیت عاطفی، عقل و مهارت های اجتماعی خود راضی و خشنود باشید. به خاطر داشته باشید که این قابلیت ها و توانایی های شما است که به شما اعتبار می دهد.

اعتماد به نفس ارثی نیست. اگر چه هورمون ها و ژن ها در شما تأثیر می گذارند اما این به عنوان پایه و ریشه اعتماد نیست. اعتماد با گذشت زمان ایجاد می شود. فقط شما می توانید اعتماد به نفس خود را تقویت کنید، برای خودتان فکر کنید و عمل کنید.

عشق به خود

ابتدا باید خودتان را دوست داشته باشید تا ارزش خودتان را بدانید. برای دوست داشتن دیگران ضروری است که خودتان را دوست داشته باشید. اگر خودتان را دوست نداشته باشید دوست داشتن دیگران غیر ممکن خواهد بود. چگونه می توانیم آنچه را که نداریم به دیگران بدهیم؟ هنگامی که شما شروع به دوست داشتن خود می کنید تغییراتی برای بهترشدن اتفاق می افتد.

ریسک کنید

برای دستیابی به اعتماد به نفس باید با موانع و خطرات ناشی از شکست رو برو شوید. ریسک کنید تا بتوانید با ترس های خود مقابله کنید. شما کامل نیستید، ممکن است خطا کنید اما کافی است در مقابل ترس شجاعت داشته باشید.

یک روش چهار مرحله ای برای مبارزه با افکار منفی وجود دارد. آن ها شامل:

  • متفکر باش، از افکار، احساسات و واکنش های خود نسبت به شرایط و وضعیت افراد اطراف خود، آگاه باش.
  • دست از افکار ناتوان بر داریم.
  • آن ها را با افکار توانمند جایگزین کن.
  • تا زمانی که اتوماتیک وار شود، این کار را ادامه دهید.

منابع:

  • Preston, D. L. (2005). 365 Steps to self-confidence. How To Books.
  • James Manktelow, CEO, Mind Tools.Com

ارائه شده از سعید توشه اصل

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست