چشم انداز صنعت لوازم ورزشی دنیا بعد از بحران کرونا

اکنون سراسر دنیا با ویروس کرونا مواجه است. این امر تاثیر انکارناپذیری بر روی شرایط کسب و کارهای مختلف دارد. در طول چند هفته اخیر به طور مداوم اخبار پرفراز و نشیبی از کسب و کارهای مختلف شنیده ایم. بدون تردید کمتر شرکتی آمادگی مواجهه با بحرانی با این ابعاد را داشته است. برندهای بزرگی نظیر گوگل و فیس‎بوک کنفرانس های اصلی شان در سال جدید را لغو کرده اند. این امر به خوبی ماهیت جدی و احساس خطر برندها نسبت به شرایط تازه را نشان می دهد. بدون تردید در طول روزهای آینده نیز مراسم های بیشتری در حوزه کسب و کار لغو خواهد شد. این امر منحصر به عرصه کسب و کار نیست. مسابقات ورزشی نیز در سراسر دنیا لغو شده است.

بسیاری از کسب و کارها در شرایط کنونی وضعیت نامشخصی دارند. این امر، برنامه‎ ریزی برای کسب موفقیت را دشوار کرده است. وقتی ما وضعیت نامشخصی در حوزه کاری مان داشته باشیم، چطور انتظار پیشرفت و جلب نظر مشتریان فراهم می شود؟

در این روزها که جهان با ویروس کرونا دست به گریبان است و تعداد بسیاری از کشورها، بدلیل مشکلات ناشی از آن، با محدودیت‌هایی در بخش‌های اقتصادی روبرو شده‌اند، لازم است تا برای ارتباط مناسب با مخاطبین و همچنین ماندگاری در این شرایط، از روش‌های نوین بهره برد. از سوی دیگرپیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که پس از برطرف شدن بحران کرونا، بسیاری از مناسبات اقتصادی و تعامل‌های فی‌ مابین عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و دریافت کنندگان این محصولات، با دگردیسی همراه خواهد بود.

تجربه مشتری در شرایط بحرانی

صحبت از نیازها و خواسته های مشتریان شد، راستی در چنین شرایطی چگونه باید تجربه مشتری را مدیریت کرد؟ چگونه می توان با وجود تغییرات سریع و گسترده در فضای کسب و کار همچنان در جهت مشتری مداری حرکت کرد؟ در حوزه خدمات مشتریان در بحران ویروس کرونا چگونه باید عمل کرد؟ آیا وقت آن نرسیده که در استراتژی های بازاریابی خود تجدید نظر کنیم؟

همین یک هفته پیش بود که خبر استخدام 2000 نیروی جدید در بخش انبارداری، لجستیک و ارسال کالای دیجی کالا اعلام شد. شرایط به سرعت در حال تغییر و تحول است.

اگر به محدودیت مردم در رفت و آمد و قرنطینه اجباری به چشم یک فرصت نگاه کنیم، واضح است که تقاضا برای خرید آنلاین به شدت بالا رفته است.

بسیاری از مردمی که تا به حال به فضای آنلاین اعتماد نداشتند برای اولین بار در حال تجربه آن برای برآورده کردن اساسی ترین نیازهایشان هستند. بله فرصت اصلی اینجاست، خیل عظیمی از مشتریان جدید که با کمترین و شاید بدون صرف هزینه بازاریابی جدید روانه خرید از فروشگاه های آنلاین شده اند. بله سد محکم بی اعتمادی این بخش از مشتریان شکسته شده و این گروه در حال تجربه خریدی متفاوت هستند.

شرایط صنعت ورزش بعد ازعبور از بحران کرونا 

بررسی های فدراسیون بین المللی تولید کنندگان ورزشی جهان  (WFSGI )   نشان می دهد که صنعت ورزش و گرایشات مردم بعد از خروج از حالت بحرانی دگردیسی بزرگی خواهد داشت که در گزارش این سازمان به موارد زیر اشاره شده است :

 1-گرایش افراد به ورزش های انفرادی ترجیحا در محیط خانه

بعد از پایان بحران کرونا گرایش مردم به ورزش های انفرادی در محیط منزل افزایش می یابد و بسیاری از ورزش ها با استقبال پایینی مواجه می شوند که از آن جمله می توان به ورزش های تیمی اشاره کرد. نمودار زیر نوع گرایشات افراد به ورزش های مختلف بعد از خروج از شرایط بحرانی را نشان می دهد :

 2-افزایش فروش اینترنتی

این روزها بر اثر کرونا فروش  از جمله دیجی کالا، اسنپ مارکت و .  . . به شدت افزایش رشد داشته اند. فروشگاه های اینترنتی نمونه کسب و کارهایی هستند که نه تنها کاهش فروش نداشته اند بلکه شاهد افزایش فروش چشم گیر هم شده اند. قطعا این افزایش ناگهانی فروش موقتی می باشد و احتمالا بعد از تمام شدن بحران کرونا فروش آنها به حالت عادی برمی گردد. اما به این فکر کنید که همین بحران موجب به دست آوردن چه تعداد مشتری جدید شده است که قطعا بخشی از آنها به خرید از این فروشگاه های اینترنتی ادامه خواهند داد.

 3-کاهش قدرت خرید افراد

با توجه به اینکه پیش بینی می شود رکود اقتصادی ایجاد شده توسط این بحران چندین ماه ادامه داشته باشد، از اینرو قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت. کارشناسان عرصه ورزش پیش بینی می کنند  در نتیجه این بحران فروش لوازم ورزشی کاهش زیادی داشته باشد که این کاهش فروش بیشتر شامل اجناسی با رنج قیمت بالاتر خواهد شد.

 4-کاهش شدید فروش لوازم ورزشی در فروشگاه ها

از آنجایی که در دوران بحران اغلب فروشگاه های ورزشی تعطیل بودند و مشتریان جهت خرید اجناس ورزشی ناچار به خرید اینترنتی از فروشگاه های آنلاین بودند. پیش بینی می شود بسیاری از این افراد به علت رعایت موارد بهداشتی و تردد کمتر در محیط های شهری به خرید از این فروشگاه های اینترنتی ادامه دهند و در نتیجه تعداد مشتریان فروشگاه های فیزیکی کاهش چشمگیری خواهد داشت .

 5-افزایش استفاده از  لوازم ورزشی هوشمند

به دلیل خطر بالای محیط های شلوغ ، بعد از پایان این بحران همچنان گرایش به ورزش های انفرادی بالا خواهد بود و ورزشکاران جهت سنجش میزان آمادگی جسمانی خود از تجهیزات هوشمند مانند مچ بند های سلامتی یا ساعت های هوشمند استفاده خواهند کرد و بازار این تجهیزات فروش بالایی را تجربه خواهد کرد.

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت طنین پیک سبلان

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • شیرزاد رزمجو
    می 16, 2021 1:26 ب.ظ

    درود بر شما .
    با سپاس از واحد تحقیق و توسعه شرکت طنین پیک سبلان. می خواهم از این مقاله در پژوهش خودم (پایان نامه دکترای مدیریت تربیت بدنی)استفاده کنم برای ذکر منبع احتیاج به نام نویسنده و تاریخ نگارش آنرا دارم . درصورت امکان به شماره موبایلم در واتس اپ ارسال فرمائید.09126381737

    پاسخ

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست