چگونه می توان در شرایط ناپایدار و نامتعادل ، تصمیمات بهتری گرفت ؟

نویسنده : رابین موریارتی – مجله فوربس

به دلیل وضعیت فعلی جهان، همه ما در حال مدیریت و گذراندن دوره ناپایدار هستیم. این وضعیت، زندگی شخصی و حرفه ای ما را تحت تأثیر قرار داده و باعث می شود بسیاری از تصمیمات ما بر زندگی افراد اطرافمان تاثیر بگذارد.

همه ما در کنار خانواده در مورد رعایت فاصله اجتماعی، چگونگی تعامل با دیگران در فروشگاههای مواد غذایی، حجم تکالیف مورد نیاز  بچه هایمان در خانه، و در مورد چگونگی حفظ امنیت خود و کسانی که دوستشان داریم، تصمیم می گیریم.

در محل کار، در مورد اینکه چه کسی می تواند و یا نمی تواند دور کاری کند، در مورد مرخصی ها و اخراج و مرخصی بدون حقوق، در مورد راهکارهای جدید برای مدیریت درآمد (مانند پذیرش رستوران ها و کلاس های آنلاین برای مربیان شخصی)، و در مورد بازگشت به حالت عادی جدید، وقتی که از این بحران عبور کردیم، صحبت می کنیم.

برخی از افراد هنگام تصمیم گیری دچار تردید می شوند، در حالیکه برخی دیگر با این وضعیت کنار آمده و به راحتی آن را مدیریت می کنند.

توضیح دادن این تفاوت در افراد کمی سخت به نظر می رسد، به همین علت به یاد روزهایی که در آرژانتین بودم، افتادم. آن هفت سال، پر از لحظات بحرانی بود که دچار عدم اطمینان و تردید در تصمیم گیری می شدم.  دوره های تورم گسترده، کاهش ارزش ارز، بدهی های دولت، تغییر در آیین نامه هایی که تعرفه قیمت ها را ارائه کرده اند، کنترل ارزهایی که دارای محدودیت ارسال پول به خارج از کشور بود، تغییر در برنامه های پس انداز بازنشستگی دولت،  آتش سوزی گسترده در قطب کشاورزی در کشور ،کمبود مواد اولیه و موارد دیگر وجود داشته است.

در حالی که هیچکدام از تجربه های آن دوران،  راهکاری برای مقابله با بحران موجود در بهداشت عمومی مانند ویروس کرونا را به من ارائه نمی دهند، وضعیت موجود تقریباً شبیه یک اردوگاه نظامی است که باید برای مدیریت زمان های نامشخص و برای پیشروی در محیط هایی که به سرعت در حال تغییر است، آماده بود. و من متوجه شدم که آرژانتینی ها از این نظر بسیار بهتر از افرادی که در آرژانتین زندگی می کنند اما در آمریکا یا اروپا بزرگ شده اند، هستند؛ شاید به این دلیل که آرژانتینی ها باید به طور مرتب باید این شرایط را مدیریت کنند، بنابراین آنها در این امر مهارت بیشتری داشتند.

و من دریافتم که مهارت های مدیریت در مواقع بحران و جو ناپایدار مانند عضلات هستند که برای قوی ماندن نیاز به توسعه و استفاده و تکرار دارند.

همه ما این نکته را می دانیم که بسیاری از افراد نمی خواهند به طور منظم به مدیریت این نوع بحران ها فکر کنند، و این یک واقعیت است. اما اگر با خود صادق باشیم، می دانیم که بحران فعلی تنها بحرانی نخواهد بود که ما باید آن را مدیریت کنیم. قطعاً بحران های دیگری در آینده وجود خواهد داشت. در طول عمر ما، بلاتکلیفی اقتصادی، زیست محیطی، بهداشتی، اجتماعی و سیاسی وجود خواهد داشت. این بخشی از دنیایی است که ما در آن زندگی می کنیم. بنابراین شاید مدیریت درست در زمان بحران و عدم اطمینان، ایده خوبی باشد.

اگر می خواهید خود را با شرایط سازگار کنید ، چگونه می توانید این کار را انجام دهید؟ چگونه می توانید خود را آماده کنید تا از احساس عدم اطمینان و تردید راحت شوید و مسیرهای پیش رو را از طریق آن ببینید؟

در حالی که یادگیری در مواقع بحران و عدم اطمینان سخت و هزینه بر است ، شما می توانید در زمان غیر بحران نیز یاد بگیرید. برای ایجاد مهارت در این مواقع عادی، توصیه می کنم خود را در شرایط و موقعیت های مختلف قرار دهید. با تجربیات متنوع تر، شما قادر خواهید بود بحران ها و عدم اطمینان را از زوایای مختلف و از طریق دیدگاه های متعدد مشاهده کنید، این امر باعث افزایش توانایی شما در سازگاری و وفق با شرایط مختلف  می شود، که این دو مهارت برای مدیریت موقعیت های ناشناخته و نامشخص است.

خود را در معرض چه شرایطی قرار دهید؟ اساساً، به دنبال آن دسته از مواردی باشید که بتوانید مهارت های جدید را یاد بگیرید تا بتوانید موفق باشید. برای مثال:

  • خود را در معرض فرهنگ ها و مناطق جدید قرار دهید. اگر بعد از تمام شدن بحران دوباره بتوانیم مسافرت کنیم، خودتان را تا 3 ماه در یک فرهنگ جدید غوطه ور کنید. در هتل نمانید. وسایل لازم برای تهیه غذا را خودتان بخرید و آماده کنید. با یک صاحبخانه محلی معامله کنید. یک سالن ورزشی پیدا کنید. این موارد چشم شما را به این واقعیت باز می کند که هر مشکلی را می توان به روش های مختلف حل کرد.

  • کارهای مختلف را تجربه کنید. به جای اینکه همیشه در بخش فروش یا بازاریابی یا فناوری کار کنید، قسمت فعالیت را تغییر دهید. واحدهای عملیاتی را تجربه کنید یا به تجزیه و تحلیل مالی بپردازید یا سایر قسمتهای تجارت را امتحان کنید تا مسائل را از چندین زاویه مختلف بررسی کنید. با تجربه در زمینه های عملکردی متعدد، شما قادر به حل مسئله خلاقانه خواهید بود که در مواقع ناپایدار مفید خواهد بود.

  • یک صنعت جدید را امتحان کنید. صنایع مختلف مدلهای تجاری مختلفی دارند و در نتیجه شما را ملزم به مدیریت متفاوت می کند. در یک سازمان تولیدی و در یک سازمان خدماتی کار کنید. درک کنید که چگونه یک شرکت همگانی در مقایسه با یک سازمان بانکی کار می کند. برای موفقیت در صنایع مختلف، باید تغییر مکان دهید و خودتان را با شرایط سازگار کنید. این عمل برای تغییر نیازهای شما در مواقع بحران، کارامد است.

  • در محیط هایی با منبع محدود کار کنید. افرادی که تجربه کار در محیط هایی با منابع محدود را دارند، می دانند که چه نوع هزینه ای کاملاً ضروری است و چه نوع هزینه هایی لازم نیست. چنین تجربه ای در شرایط بحرانی که در آن تصمیم گیری های دشوار در مورد تخصیص منابع باید به سرعت اتخاذ شود، مفید است

  • در شرکتی کار کنید که قوانین به روشنی تعریف نشده باشد زیرا چنین مدلی هنوز در حال تحول است. و ممکن است یک استارت آپ یا شرکتی باشد که در حال تحول استراتژیک است. تجربه کار در این شرایط می تواند شما را در مدیریت بحران و رویارویی با وضعیت فعلی تقویت کند و چنین وضعیتی یک دیدگاه جدید را می طلبد.

  • در هر شغلی به این سوال که “چه می شود اگر…” و بررسی سناریوهای مختلف از خودتان سوال بپرسید. سناریو خود را در حالت ایده آل و بد ارزیابی کنید. سوالاتی از قبیل ” چه اتفاقی در آن شرایط بحرانی روی می دهد؟ یا در آن موارد متفاوت چه کار خواهید کرد؟”را از خودتان بپرسید. فکر کردن به پاسخ های مختلف برای این سناریوها می تواند به شما کمک کند تا به هنگام یک بحران واقعی راحت تر تصمیم بگیرید.

رهبران باید قادر به مدیریت شرایط بحران و ناپایدار باشند، اما همیشه نیاز به تجربه در این زمینه نیست. با قرار دادن خود در موقعیت های مختلف و نیاز به مدیریت چندین مسئله که ناگزیر از آن موقعیت های مختلف ناشی می شوند، می توانید خود را برای مدیریت شرایط ناپایدار آماده کنید. و در مواقع اضطراری از آن تجارب استفاده کنید.

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت طنین پیک سبلان

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست