رژیم غذایی بدون قند : 6 فایده مصرف نکردن قند و شکر

آیا تا به حال سعی کرده اید یک ماه بدون قند سپری کنید؟ شاید این کار یک چالش باشد – اما واقعاً ارزشش را دارد! باور کنید یا نه 80٪ از تمام غذاهای بسته بندی شده در سوپر مارکت ها حاوی قند هستند. این ماده در آب میوه، ماست ، غلات صبحانه، نان، سبزیجات کنسرو شده و سس ها یافت می شود. یک فرد به طور متوسط ​​در ایالات متحده روزانه حدود 71.14 گرم یا 17 قاشق غذاخوری شکر مصرف می کند. این میزان دو برابر مقدار توصیه شده توسط سازمان های بهداشتی است.

WHO (سازمان بهداشت جهانی) توصیه می کندکه میزان مصرف قندها (به عنوان مثال شکر در قهوه، دسرها، وعده های غذایی فوری و غیره) را به کمتر از 10٪ از کل انرژی دریافتی روزانه کاهش یابد. این مقدار تقریباً برابر با بیش از 50 گرم شکر در روز (تقریباً 10 قاشق غذاخوری) برای بزرگسالان است. اما هرچه کمتر بهتر!

عناوین بسیاری برای مواد قندی وجود دارد

  • ساکروز

  • مالتودکسترین

  • شربت ذرت با فروکتوز بالا

  • شربت ذرت

  • شربت کارامل

  • دکستروز

  • فروکتوز

  • گالاکتوز

  • گلوکز

  • لاکتوز

  • مالتوز

نکته

معمولاً کلماتی که به “وز” ختم می شوند به معنای قند، مانند گلوکز یا فروکتوز، است.

فروکتوز طبیعی متفاوت با فروکتوز تصفیه شده

بسیاری از مردم فکر می کنند که برای کاهش مصرف قند مجبور به نخوردن میوه هستند. اگر سیب یا توت فرنگی می خورید، فروکتوز (شکر میوه) را به شکل طبیعی آن مصرف می کنید. به علاوه، میوه حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر است که هضم آنها را کند می کند.

فروکتوز موجود در مواد غذایی فرآوری شده همانند فروکتوز طبیعی موجود در میوه نیست. این گیاه از ذرت یا نیشکر تهیه شده و مواد مغذی سالم ندارد. اگر مقدار زیادی فروکتوز تصفیه شده مصرف می کنید، این عمل باعث تحریک مقاومت به لپتین شده، و منجر به افزایش جذب کالری و افزایش وزن شود. علاوه بر این، مصرف منظم شربت ذرت یا مواد غذایی با فروکتوز بالا (به عنوان مثال نوشابه) باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی می شود.

مهم نیست شما دچار کمبود وزن، اضافه وزن، یا دارای وزن ایده آل باشید – همه می توانند از رژیم غذایی بدون قند بهره مند شوند. در اینجا شش دلیل قانع کننده برای ترک قند ذکر شده است. شاید باور کنید اما هیچکدام از این روش ها باعث کاهش وزن نمی شود.

6 دلیلی که چرا باید مواد قندی را ترک کنید

  1. ذهنتان همیشه روشن می ماند 

    مصرف بیش از اندازه قند و چربی می تواند تعدادی از عملکردهای مغز را مختل کند. بر اساس مطالعه انجام شده در دانشگاه ولز جنوبی استرالیا این موضوع تأیید شده است. بنابراین، خوردن مواد غذایی شیرین را کنار بگذارید و ذهن خود را روشن نگه دارید!

  2. کمبود قند، فشار خون را پایین می آورد

    افزایش وزن یک نتیجه بسیار شایع مصرف زیاد قند است و خطر ابتلا فشار خون بالا را با خود به همراه می آورد. مصرف مواد قندی بیش از اندازه می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی، آسیب کلیه و سایر بیماری های جدی شود.

    اگر به طور آگاهانه قند را ترک کردید، می توانید وزن خود را چک کنید، سیگار را نیز ترک کنید و همچنین از استرس خودداری کنید، بدین ترتیب فشار خون بالا ، قطعاً پایین خواهد آمد.

  1. از ابتلا به دیابت پیشگیری کنید

بر اساس تجزیه و تحلیل منتشر شده در مجله مراقبت از دیابت، مصرف منظم نوشیدنی های حاوی قند (نوشابه، آب میوه، نوشیدنی انرژی زا و چای سرد) ، به میزان 2 وعده یا بیشتر ، خطر ابتلا به سندرم متابولیکی را افزایش می دهد (ترکیبی از علائم مختلف مربوط به متابولیسم که در کنار هم اتفاق می افتند) و همچنین منجر به ابتلا به دیابت نوع 2 می شود. این امر در مورد سایر غذاهای حاوی شکر نیز صادق است. طی این فرآیند بدن مقاومت به انسولین را افزایش می دهد، به این معنی که قند نمی تواند به سلولها برسد. در نتیجه فشار خون بالا می رود!

  1. کاهش مصرف شیرینی

یکی دیگر از مزایای رژیم بدون قند؟ میل به مصرف شیرینی شما با گذشت زمان کاهش می یابد. شکر اعتیاد آور است. هرچه بیشتر بخورید، بدن شما بیشتر می خواهد. با از بین بردن غذاهای پر قند از رژیم غذایی، چرخه را بشکنید. در ابتدا کار سختی خواهد بود، اما به سرعت متوجه خواهید شد که کمتر شیرینی میل می کنید.

  1. پولتان پس انداز می شود

چرا مصرف قند هزینه زیادی دارد؟ غذاهای پر قند به مینای دندانهای ما حمله می کنند و باعث پوسیدگی آنها می شوند. و همچنین سیستم ایمنی بدن ما را تضعیف می کند. و در نتیجه بیشتر بیمار می شویم. همه این موارد منجر به مراجعه مکرر به پزشک می شود که اغلب بسیار پرهزینه است. سیستم ایمنی بدن خود را با مواد غذایی غنی مانند کتان و زنجبیل تقویت کنید.

  1. باعث افزایش انرژی و تحرک بدن می شود

حتماً متوجه شده اید که معمولاً بعد از یک ناهار کربوهیدرات یا قند زیاد، احساس خستگی و کسالت می کنید. شکر باعث سستی و تنبلی ما می شود و حتی به نظر می رسد که با افسردگی ارتباط دارد. اگر در مورد اینکه چرا اینقدر بی تحرک هستید، حتماً در مورد رژیم غذایی خود فکر کنید. و با خوردن غذاهای تازه و غیر فرآوری شده انرزی بدن خود را تأمین کنید.

ترک کردن شکر – چگونه شروع کنیم

داشتن رژیم غذایی بدون قند یک شبه اتفاق نمی افتد. با حذف کردن قند و مواد غذایی دارای قند از رژیم غذایی خود، شروع کنید. از رژیم غذایی متعادل شامل غذاهای تازه و غیر فرآوری شده استفاد کنید. اگر نوشابه و یا آب میوه دوست دارید با خوردن آب به تدریج عادت خود به طعم های شیرین را بشکنید. و سعی کنید از ریختن شکر در چای و قهوه خودداری کنید.

ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانید نوشیدنی ها و غذاهای قندی را از رژیم غذایی خود بطور کامل حذف کنید، اما به سرعت خواهید دید که چگونه هر روز احساس بهتر و انرژی بیشتری می کنید.

ارائه شده از کیوان حسن پور

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست