هوای توپ فوتبال خود را داشته باشید !

 

توپ فوتبال بتا

چگونه از یک توپ فوتبال نگهداری کنیم؟ 

یک رابطه خاص بین یک بازیکن و  توپ وجود دارد. اگر با آن خوب باشید ، برای شما خوب خواهد بود! نگهداری درست و کامل می تواند عمر توپ فوتبال  شما را تا چند سال افزایش دهد، چه بسا در طول زمان سبب بهبود عملکرد توپ ميشود . توپ خود را در جای مناسب نگهداری کنید و بطور صحیحی از آن استفاده کنید ،از نکات زیر هم استفاده کنید :

برای سوزن باد توپ فوتبال، از روغن یا آب صابون استفاده نمایید.

پیش از وارد نمودن سوزن باد به داخل والو (Valve) آن را کاملا با روغن گلیسرین (یا سیلیکون واتر) یا آب صابون لیز نمایید. وارد کردن سوزن باد خشک به توپ فوتبال ممکن است باعث آسیب دیدگی بلیدر (تیوپ) و در نتیجه نشت باد از آن شود.

تصویر استفاده از روغن در والو توپ فوتبال

به آرامی توپ را باد کنید.

به آرامی و به صورت تدریجی توپ فوتبال خود را باد کنید. وارد کردن حجم زیادی باد در مدت زمانی کم به وسیله کمپرسور یا دستگاه های مشابه ممکن است باعث آسیب دیدگی و حتی پاره شدن بلیدر(تیوپ) توپ شود.

 

تصویر نحوه باد کردن توپ فوتبال

به دستورالعمل بادکردن توپ فوتبال توجه کنید.

بیش از اندازه باد کردن توپ ها ممکن است به تغییر شکل آن ها یا برجستگی قسمتی از سطح آن ها بیانجامد. از جهت دیگر ،کم باد کردن توپ نیز باعث آسیب پذیر شدن و فرسایش سطح آن در هنگام ضربات و تماس با زمین می شود.

بر روی اکثر توپ ها راهنمایی جهت میزان فشار مورد نیاز باد توسط کارخانه سازنده درج شده است. محل این نوشته در اکثر موارد کنار والو (محل ورود سوزن) است و شما می توانید با مطالعه آن از میزان باد مورد نیاز توپتان آگاهی پیدا نمایید.

تصویر راهنمای میزان باد توپ فوتبال

توپ را با آب و صابون بشویید.

شن و خاکی که وارد والو (محل ورود سوزن باد) شوند ممکن است موجب نشت تدریجی باد از توپ فوتبال شوند. بنابراین هراز گاهی توپ خود را با مقدار اندکی آب و صابون بشویید و پس از تمیز کردن با آب، آن را پاک کنید.

نحوه شست و شوی توپ فوتبال

اندکی نشت باد از توپ تازه خریداری شده را جدی نگیرید.

هنگامی که شما برای اولین بار توپ خود را باد می کنید ممکن است هوا از طریق محل های دوخت نشت کند. این همان هوایی است که، در فرآیند ساخت توپ در کارخانه، بین تودوزی و بلیدر محبوس شده است و اکنون شما با باد کردن توپ و حجیم کردن بلیدر توپتان به این هوا اجازه فرار از روزنه ها را داده اید! این کاملا طبیعی است و نشانه ی نشت باد نیست.

تصویر یک توپ فوتبال

 پس از بازی توپ را خالی از هوا کنید.

دقیقا همانطور که قبل بازی می بایست توپ فوتبال را باد کرد و نسبت به برخورداری آن از فشار باد مناسب اطمینان حاصل کرد، پس از آن نیز می بایست آن را خالی از هوا کرد. رها نمودن توپ با فشار باد زیاد در هنگامی که دیگر از آن استفاده ای نمی شود در طولانی مدت منجر به تغییر شکل ظاهری توپ می شود. هنگام نگهداری توپ، اگر به مدت طولانی از توپ خود استفاده نمی کنید ، بهتر است باد آن را تخلیه کنید. آن را در شرایط دمایی خیلی سرد یا خیلی گرم نگهداری نکنید. توصیه می شود که توپ خود را در یک محیط با تهویه مناسب در دمایی مابین 15 تا 20 درجه سلسیوس نگهداری کنید.

تصویر خالی کردن هوای توپ فوتبال

سطح توپ را برس بزنید و آن را پاک کنید.

پس از استفاده از توپ به وسیله برس تمام شن، ماسه و گرد و خاک روی توپ به ویژه شیار های آن را خارج نمایید. سپس به وسیله پارچه نرم و مرطوب آن را تمیز کنید.

تصویر نحوه پاک کردن شن های توپ فوتبال

پس از بازی در شرایط بارانی ، توپ را تمیز و خشک کنید.

لایه خارجی اکثر توپ های فوتبال چرمی از پلی اورتان (PU) یا به اصطلاح چرم مصنوعی ساخته شده است که ماده ای بسیار سبک، نرم و انعطاف پذیر بوده و نیز در برابر سایش مقاومت بالایی از خود به نمایش می گذارد. با این وجود، این ماده اگر در معرض رطوبت زیاد قرار بگیرد، از بین می رود. بنابراین، پس از بازی در شرایط بارانی توپ خود را تمیز نمایید و سپس آن را محیطی به دور از نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.

تصویر توپ فوتبال در هوای بارانی

توپ را از اشیای نوک تیز دور نگه دارید

همواره توپ خود را از اشیای تیز دور نگه دارید. از نمونه اشیای نوک نیز متداول که بسیاری از توپ ها را دچار آسیب می کنند می توان به سیم خاردار، فنس های پاره شده، تیغ گیاهان و… اشاره نمود.

هرگونه سوراخی حتی ریزترین سوراخ های که با چشم غیر مسلح نمی توان دید، ممکن است باعث نشت باد هرچند کم از توپتان شوند.

تصویر یک توپ فوتبال چرمی سفید-مشکی

توپ فوتبال را در محیطی به دور از حرارت زیاد و نور خورشید ، نگه داری نمایید

نگه داری طولانی مدت توپ فوتبال در زیر نور مستقیم خورشید، رطوبت و حرارت شدید از عمر مفید آن می کاهد. لذا در زمانی که از توپتان استفاده نمی کنید آن را  را در محیطی به دور از عوامل ذکر شده نگهداری نمایید.

نگه داری صحیح از توپ فوتبال

ترکیبات شیمیایی ممنوعه را جدی بگیرید.

مواد موجود در برخی شوینده ها باعث از بین رفتن و پوسیدگی رویه ی توپ می شوند. مایعاتی نظیر مایع حلال بنزن (Benzene) سطح توپ های چرم و چرم مصنوعی را دچار آسیب جدی می کنند. بنابراین، هیچ گاه با شوینده ای به غیر از صابون اقدام به تمیز کردن توپتان نکنید.

ترکیبات شیمیایی ممنوعه برای تمیز کردن توپ فوتبال

توپ فوتبال خود را به درستی باد کنید

فشار هوای موجود در توپ تأثير زيادي بر عملکرد و سلامت توپ شما دارد. بیش تر توپ های فوتبال باید فشار معادل با 8 تا 10 پوند( psi)  داشته باشند. از یک فشار سنج استفاده کرده و فشار هوای توپ را قبل از هر بازي بررسی کنید.

تصویر باد کردن توپ فوتبال

با رعایت نکات بالا ، می توانید کیفیت و عمر بالای توپ فوتبال خود را تضمین کنید.

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت طنین پیک سبلان

منبع : MOLTEN.CO.JP

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست