سوباسا چگونه فوتبال ژاپن را احیا کرد ؟

 

 

منابع :

www. Thehardtackle.com  

rakuten.today

www.tofugu.com

 

 

زمانی که کلید شروع پروژه کارتون «فوتبالیست‌ها» در سال ۱۹۸۱ در ژاپن زده شد، فوتبال این کشور در شرایط بسیار بدی قرار داشت، خبری از لیگ حرفه‌ای در سرزمین آفتاب تابان نبود و تنها چند تیم به‌صورت آماتور با یکدیگر به رقابت می‌پرداختند.

کارتون فوتبالیست‌ها، سال‌ها در ژرفای ذهن کودکان جهان به یک نوستالژی دوست‌داشتنی تبدیل شد و مسیر خیلی‌ها از جمله زیدان و اینیستا را با فوتبال گره زد. این سریال اما علاوه بر تمامی جذابیت‌هایش، روزهای جدیدی را در فوتبال ژاپن آغاز کرد.

 تا قبل از دهه ۹۰ میلادی ژاپنی‌ها بازنده مطلق فوتبال آسیا بودند. خبری از چشم بادامی‌ها در جام ملت‌ها نبود و آن‌ها ناکام همیشگی انتخابی جام‌های جهانی به شمار می‌رفتند. فوتبال در ژاپن حرفه‌ای نشده بود و لیگ سراسری معنایی در کشور آفتاب سوزان نداشت. آن سال‌ها این رشته‌ حتی در بین سه ورزش محبوب مردم شرقی‌ترین کشور آسیا جای نمی‌گرفت.

دلیل ساخت انیمیشن فوتبالیست‌ها

انقلاب فوتبال ژاپن اما نه با دلار و زیرساخت‌های عجیب و غریب، بلکه با یک انیمیشن آغاز شد. ابتدای دهه ۸۰ میلادی فدراسیون فوتبال ژاپن به کمپانی شوئیسا پیشنهاد داد تا کارتونی را بسازد که به کمک پیشرفت فوتبال در این کشور بیاید.

 

یوئیجی تاکاهاشی انمیشینی با اسم “کاپیتان سوباسا” را خلق کرد که بعدها با اسم فوتبالیست‌ها روانه تلویزیون ایران شد. کمپانی شوئیسا آن را در مجموعه کارتونی مانگا قرار داد، اما هرگز فکر نمی‌کرد انمیشین جدیدش با چنین استقبالی روبرو شود. اولین مجموعه از کارتون فوتبالیست‌ها، در ۱۹۸۱ آماده و عرضه شد و خیلی زود سر کله‌های مشتریان جهانی‌اش پیدا شد تا این انیمشن به بیشتر نقاط دنیا صادر شود و کودکان زیادی را پای رویای فوتبالیست شدن بنشاند.

 

 

تاکاهاشی خالق این انیمشن علت ساخت آن را ترغیب کودکان ژاپنی برای روی آوردن به فوتبال به جای ورزش‌های رزمی می‌داند. اتفاقی که سازندگان مجموعه کاپیتان سوباسا در آن موفقیت چشم‌گیری داشتند. پیش از پخش این کارتون، ۱۲۰ هزار کودک ژاپنی در مدارس فوتبال این کشور مشغول بودند اما پس از آن این تعداد ۲ برابر شد و به ۲۴۰ هزار نفر رسید. ژاپنی ها  مسابقات بین مدارس را اجرا کردند و از دل آن استعدادهای بی‌نظیری را بیرون کشاندند.

 

 

شخصیت‌پردازی انیمیشن فوتبالیست ها

 

خالق فوتبالیست‌ها می‌گوید: هر یک از شخصیت‌های حاضر در این کارتون به دلیلی طراحی شده‌است. از سوباسا که در نقش اصلی این سریال حاضر شده و نماد کودکی معمولی می‌شود که تنها با تلاش‌اش به  همه موفقیت می‌رسد. تا کاکرو که فقر را با اراده شکست می‌دهد و یا واکی بایاشی که از خانواده‌ای ثروتمند مسیر آرزوهایش را به سمت فوتبال کج می‌کند.

سازندگان این انمیشن به یاد ماندنی برای در بر گرفتن تمام کودکان ژاپنی با شخصیت‌ها و شرایط متفاوت، به سراغ کاراکترهای دیگر نیز می‌روند. آن‌ها شخصیت‌هایی را برای کودکان چاق، روستایی و ساکن خارج از ژاپن به وجود می‌آورند تا قابل لمس‌تر برای بچه‌های ژاپنی شود.

 

پیشرفت سریع زیر ساخت های فوتبال ژاپن

 

ساخت این سریال تنها قسمتی از پازل هزار تیکه‌ای بود از پروژه بلندمدت و تقریباً صدساله ترسیم‌شده توسط فدراسیون فوتبال ژاپن برای پیشرفت این ورزش. همزمان با پخش این انیمیشن، مدارس فوتبال در ژاپن با هدف ایجاد لیگی پیشرفته با بیش از ۱۰۰ باشگاه حرفه‌ای و البته در نهایت کسب قهرمانی در جام‌جهانی تا سال ۲۰۱۸، توسعه پیدا کردند.

از دل همین مدارس فوتبال و رقابت‌های مدرسه‌ای، ستاره‌هایی همچون «ناکاتا»، «ناکامورا»، «تاکاهارا»، «کاگاوا» و ده‌ها ستاره دیگر به دنیا معرفی شدند؛ ستاره‌هایی که خیلی زود لیگ آماتور پیشین ژاپن را به لیگی حرفه‌ای به نام «جی‌لیگ» تبدیل کردند. باشگاه‌های حرفه‌ای با توجه به اشتیاق پیش‌آمده در جامعه، روزبه‌روز به جاه‌طلبی‌های خود افزودند و به این ترتیب پای ستارگان فوتبال جهان از جمله «زیکو»، «دونگا»،«ببتو»،«پودولسکی»«لئوناردو» و حتی «گری لینه‌کر» نیز به لیگ ژاپن باز شد.

 

 

در کنار این ستاره‌های صاحب نام، بازیکنان ژاپنی در روند صعودی پیشرفت قرار گرفتند و همین امر موجب شد لیگ ژاپن تنها طی سه سال به رده بیست‌ویکم بهترین لیگ‌های حرفه‌ای جهان صعود کند و میانگین تماشاچی در هر مسابقه به ۲۰ هزار نفر برسد. در اثر همین پیشرفت‌ها بود که بازیکنان ژاپنی همانند ستاره‌های کارتون فوتبالیست‌ها، زودتر از آنچه تصور می‌شد، لباس تیم‌های مطرح اروپایی را بر تن کردند تا نشانه‌های موفقیت این پروژه مقابل چشم جهان رژه برود؛ پروژه‌ای که در حال حاضر مشابه‌اش در آمریکا، قطر و البته اخیراً هند در حال انجام است تا شاید نتیجه‌ای شبیه ژاپن عایدشان شود.

 

زیرساخت‌ها به‌صورت جدی در دست توسعه قرار گرفت، سرمایه‌گذاری عظیمی در این راستا انجام شد و کار به جایی کشید که در تنها ۱۰ سال، بیش از ۵۰ ورزشگاه مجهز با زمین‌های استاندارد در خاک این کشور به بهره‌برداری رسید. کشوری که در مدت ۳۶ سال از برگزاری رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، هیچ افتخاری در سطح قاره کهن کسب نکرده بود، در سال ۱۹۹۲، اولین جام قهرمانی‌اش در آسیا را بالای سر برد. وقتی 15 سال بعد از شروع پروژه فوتبالیست‌ها یعنی در ۳۱ مه سال ۱۹۹۶، ژاپنی‌ها در کنار کره‌جنوبی، میزبانی رقابت‌های مهم جام‌جهانی را کسب کردند، همگان متوجه برنامه‌ریزی دقیق چشم‌بادامی‌ها در راه پیشرفت فوتبال شدند.

 

 

 

موفقیت‌های فوتبال ژاپن پس از مجموعه کاپیتان سوباسا

 

فوتبال ژاپن پس از آن روند صعودی‌ای را در فوتبال طی کرد که کمتر کشوری در سال‌های اخیر موفق به تکرار آن شده‌است. ۷ سال پس از آغاز مجموعه کاپیتان سوباسا، ژاپن نخستین حضور خود در جام ملت‌های آسیا را در ۱۹۸۸ تجربه کرد. چهار سال بعد از هتریک قهرمانی عربستان جلوگیری کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این پایان کار آن‌ها در این تورنمنت معتبر آسیایی نبود آن‌ها سه بار دیگر عنوان نخست جام ملت‌ها را تصاحب کردند تا بالاتر از ایران و عربستان، رکورد دارش باشند. در واقع ژاپن از دومین حضورش تا به امروز یک دوره در میان موفق به راه‌یابی به دیدار نهایی جام ملت‌ها شده‌است که عملکردی استثنایی برای چشم بادامی‌ها محسوب می‌شود.

موفقیت‌های ژاپن به آسیا خلاصه نشد و به رویاهای جهانی خود نیز جامه عمل پوشاندند. آن‌ها با توسعه زیرساخت‌ها در ۱۹۹۶ میزبانی جام جهانی ۲۰۰۲ را به همراه کره تصاحب کردند و دو سال بعد با فرستادن ایران به پلی آف، جواز حضور در جام جهانی را برای اولین مرتبه به دست آوردند تا پا به بزرگترین تورنمنت فوتبال جهان بگذارند. حالا دیگر دوربین‌های کنون ساخت ژاپن ثبت کننده درخشش فوتبالیست‌های وطنی نیز بر روی لنزهایشان بودند.

چهار سال بعد و در سال ۲۰۰۲ به عنوان میزبان از گروه‌شان صعود کردند و با تکرار آن در دو جام جهانی دیگر بیشتر از هر آسیایی، طعم حضور در مرحله حذفی جام جهانی فوتبال را چشیدند.  از آن روز به امروز ژاپن در تمامی ادوار جام جهانی پای ثابت یک سهمیه از قاره کهن بوده‌است.

 

غیر از رده ملی، فوتبال باشگاهی ژاپن نیز بی‌تاثیر از موج به راه افتاده از این سریال نبود. ۵ سال پس از آن اولین قهرمانی آسیایی باشگاه‌های ژاپنی رقم خورد و فروکاوا الکتریک و یومیوری دو فصل متوالی بر بام آسیا ایستادند. در ۱۹۹۲ جی لیگ به عنوان اولین لیگ حرفه‌ای تاریخ فوتبال این کشور به راه افتاد و چشم بادامی‌ها ستاره‌های مسن جهان را خیلی زودتر از مرسوم شدن این روش در هند، قطر، چین و آمریکا به کشورشان آوردند تا خون تازه‌ای به رگ‌های این لیگ بدمند.

همچنین در این سریال کارتونی از پوشیدن لباس تیم‌های مطرح اروپایی توسط بازیکنان ژاپنی تصاویری ارائه شد که خیلی زود به واقعیت پیوست. چشم بادامی‌ها خیلی زود به بازارهای تیم‌های اروپایی رفتند و بوندس لیگا را قبضه کردند. به علاوه در لیگ جزیره، سری آ و لالیگا نیز حضور یافتند تا کسی از دیدن کاگاوا در منچستر و دورتموند، و هوندا با بازوبند کاپیتانی در سن سیرو تعجب نکند.

 

 

سوباسا و هم تیمی‌های او در تیم ملی ژاپن المپیک را نیز فتح می‌کنند؛ اتفاقی که هنوز در فوتبال ژاپن دور از دسترس به نظر می‌رسد، اما هیچ بعید نیست که در سال بعد و در المپیک ۲۰۲۱ توکیو توسط جوان‌های ژاپنی به وقوع پیوندد.

 قطعا همه‌ی پیشرفت فوتبال ژاپن در چهار دهه‌ی اخیر را نمی‌توان به انیمیشن کاپیتان سوباسا ربط داد، اما به جرئت می‌توان گفت ساخت این سریالی انمیشنی نقطه عطفی را در فوتبال ژاپن ترسیم کرد. توسعه زیرساخت‌ها، برنامه‌ریزی بلندمدت، توجه به پایه‌ها و به کارگیری روش‌های مدیریتی در کنار رویای کارتونی چشم‌بادامی‌ها قرار گرفت تا آن‌ها به رفیع‌ترین قله‌های فوتبال آسیا برساند.

فوتبالیست‌ها به دنیا نشان داد رویاپردازی برای موفقیت می‌تواند هیچ حد و مرزی نداشته‌باشد و گاهی برای تسخیر مستطیل‌های سبز، چیزی بیشتر از تکنیک و استعداد را نیاز دارد.

 

 

کازویوشی میورا شخصیت الهام بخش سوباسا 

 مهاجم ۵۲ ساله ژاپنی و الهام‌بخش شخصیت اصلی انیمیشن «سوباسا اوزارا»، قرارداد خود را با باشگاه یوکوهاما اف‌سی تمدید کرد و قصد دارد تا ۶۰ سالگی به فوتبال ادامه دهد.

«کازویوشی میورا» یکی از ستاره‌های درخشان فوتبال ژاپن محسوب شده و ۲۶ فوریه سال جاری میلادی ۵۳ ساله می‌شود.

از سال ۲۰۱۷ به بعد، میورا به مسن‌ترین بازیکن فعال در فوتبال حرفه‌ای تبدیل شد و قصد ندارد که به این زودی‌ها مستطیل سبز را ترک کند و به تازگی اعلام کرده که می‌خواهد تا ۶۰ سالگی بازی کند.

میورا فصل گذشته پس از تنها سه بازی بدون گل زده در بیانیه ای گفت «می‌خواهم نهایت تلاشم را انجام دهم تا مطمئن شوم تیم به موفقیت می‌رسد.»

یوکوهاما به تازگی به جِی‌لیگ صعود کرده و کازویوشی که در آستانه ۵۳ سالگی قرار دارد، هنوز حرفی از رفتن نزده است.

 

 

کازویوشی و سوباسا هر ۲ در شیزوکا متولد شده و برای پیشرفت و تبدیل شدن به فوتبالیستی حرفه‌ای در دوران کودکی به برزیل مهاجرت می‌کنند.

شاید کازویوشی تا جایی که می‌تواند همچنان برای سایرین الهام بخش باشد!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست