مزایای تمرینات ورزشی با وزن بدن (BodyWeight)

 

مزایای تمرینات با وزن بدن (BodyWeight)

برای تقویت قوای جسمانی و داشتن اندام ایده آل و مناسب ، احتمالاً این تصور بوجود می آید که باید به باشگاه بروید و باوزنه های سنگین زیادی کار کنید. اما این روزها تمرینات بدنسازی بدون تجهیزات ورزشی یا تمرین با وزن بدن(Body Weight) طرفداران زیادی پیدا کرده است. حتی ورزشکاران حرفه ای هم در حال حذف کردن جلسات ورزشی خود، و انجام تمرینات بدون آن تجهیزات هستند. در این مقاله برخی از مزایای تمرینات با وزن بدن و عدم نیاز به باشگاه رفتن ارائه شده است.

  1. تنوع حرکات ورزشی

بسیاری از ما بیشتر اوقات خود را در پشت یک میز و جلوی کامپیوتر می گذرانیم و در نهایت زمانی هم که می خواهیم ورزش کنیم بر روی یک دستگاه ورزشی در باشگاه می نشنیم و حرکات مربوط به آن دستگاه را انجام می دهیم. تمرینات BodyWeight انجام حرکات متنوع را می طلبد و داشتن فیزیک بدنی متعادل، صرفاً با نشستن بر روی یک دستگاه ورزشی در باشگاه حاصل نمی شود؛ بنابراین برای به چالش کشیدن ماهیچه های بدن، باید حرکات ورزشی را توسعه دهید. علاوه بر آن، بسیاری از برنامه های آموزشی BodyWeight با ترکیبی از تمرینات قدرتی و استقامتی (هوازی)، یک تمرین بسیار مؤثر و کارآمد را در یک دوره زمانی کوتاه ارائه می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

 

نکته:

به جای جلسات طولانی، بهتر است تمرینات خود را کوتاه و فشرده انجام دهید، به یاد داشته باشید که استمرار داشتن در انجام آن تمرینات مهم است! انجام حرکات ورزشی به صورت سریع و عجولانه در زمان های نامشخص هرگز شما را به آن نتیجه مطلوب نمی رساند. برای اینکار باید ورزش کردن را دائماً به عنوان بخشی از برنامه های روزانه قرار دهید.

 

  1. تمرینات بدنسازی، باعث افزایش حجم عضلات بدن می شود

بسیاری از مردم تصور می کنند که برای عضله سازی مؤثر، باید بیشتر از توانایی بدن با وزنه های سنگین زیادی کار کنند. در حقیقت، انجام تمرینات بدنسازی در دوره زمانی کوتاهتر و مدوام در ساخت عضلات مؤثر است. بیشتر تمرینات مربوط به بدنسازی به عنوان تمرینات یا حرکات جسمانی ثابت (CKC) طبقه بندی می شوند که بخشی از بدن شما (دست، پا و غیره) بر روی یک سطح (اغلب کف یا دیوار) ثابت می شود. هنگامی که با این روش کار می کنید، حرکت در هر نقطه از زنجیره باعث ایجاد جنبش در سایر اتصالات در بدن می شود و در عین حال این کار هم اعضا بدن را به حرکت وا می دارد و یک نوع  تمرین برای مقاومت بدن نیز محسوب می شود. به یاد داشته باشید کار کردن با یک دستگاه بدنسازی ( به عنوان مثال کشیدن وزنه) که نمونه ای از حرکت جسمانی متحرک می باشد تاثیر کمتری نسبت به حرکات جسمانی ثابت دارد.

آیا می دانید که ؟

براساس ژورنال ارتوپدی و فیزیوتراپی ورزشی، تمرینات جسمانی ثابت باعث افزایش قدرت بدن تا  31٪ بعد از تنها شش هفته     می شود. در حالی که همین میزان در تمرینات جسمانی متحرک فقط 13% است.

 

 

  1. حرکات ورزشی کوتاه و سریع را انجام دهید

البته، یکی دیگر از مزایای بارز تمرینات BodyWeight افزایش انعطاف پذیری بدن در هر زمان و در هرجاییکه تمرین می کنیدT است. در این شرایط می توانید بدون تجهیزات جلوی تلویزیون ورزش کنید یا در صورت تمایل یک تمرین سریع را در پارک محلی خود انجام دهید. و دیگر نیازی به آماده شدن و رفتن به باشگاه را نخواهید داشت. در نتیجه، انجام تمرینات در خانه راحت تر بوده و      می توانید به تمرین های خود در فضای خانه بدون اتلاف وقت و با فراغ بال بیشتر بپردازید. البته، قرار دادن ورزش در بخشی از کارهای روزانه و ایجاد عادتهای خوب برای داشتن بدن ایده آل مهم است. و در نهایت در خواهید یافت که انجام تمرینات بدنسازی در خانه و قرار دادن آن در برنامه های روزانه شلوغ بسیار راحت است.

4- تمرینات BodyWeight از آسیب دیدگی بدن پیشگیری می کند

اگر فعالیت ورزشی دیگری انجام می دهید ( و حتی اگر ورزش نمی کنید) انجام این حرکات ورزشی برای تقویت قدرت بدن و مصون ماندن از آسیب دیدگی بسیار مهم است. این حرکات ورزشی می توانند با تقویت قوای جسمانی و افزایش انعطاف پذیری، که دو مؤلفه اصلی در مصون ماندن از آسیب دیدگی هستند، موثر باشند. البته اگر این نوع تمرینات برای شما جدید باشد، نگران نباشید و یک مهارت جدید را یاد بگیرید. 

 

نکته :

تمرینات بدنسازی با بهبود بخشیدن عملکرد شما می تواند نتیجه بازی را تغییر داده و مقاومت بدن را افزایش دهد، به خصوص اگر دونده باشید. همچنین این یک روش عالی برای گرم کردن قبل از مسابقه و افزایش قدرت شما خواهد بود.

5- تمرینات BodyWeight را همه (با هر توانایی) می توانند انجام دهند

حرکات ورزشی متنوعی در این نوع تمرین وجود دارد. بنابراین، هر تمرین را متناسب با سطح توانایی خود تنظیم کنید و این کار را بر اساس مکانی که در آن به تمرین می پردازید، می توانید سختتر یا آسانتر کنید. همچین شما می توانید همزمان با انجام تمرینات، حرکات بعدی را شروع کرده و با ادغام آن به حرکات قبلی به پیشرفت در تناسب اندام خود ادامه دهید.

در تصویر تعدادی از این نوع تمرینات را می توانید مشاهده کنید.

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست