ورزش و تحرک بدنی، سدی در برابر پیری

 

 

منبع:

SCIENCEDAILY.COM

 

اگر به دنبال یک روش طبیعی برای بالا بردن روحیه ، حفظ توان عضلانی و محافظت از مغز خود در برابر  پیری هستید ، ورزش کنید! یکی از قدرتمندترین ابزارها برای جوان ماندن ، ورزش است .

با افزایش سن ، بهتر است روی دو نوع ورزش مهم تمرکز کرد: ورزش هوازی یا کاردیو که باعث پمپاژ قلب و جریان خون می شود و تمرینات قدرتی که به شما کمک می کند تا با افزایش سن ، قدرت عضلات کاهش افت کمتری داشته باشد.

در تحقیق مشترکی بین دانشگاه بیرمنگام و کالج کینگ لند، محققان  دریافتند که ورزش و تحرک بدنی ، بدن را جوان و سالم نگه می دارد.

محققان تصمیم گرفتند سلامت بزرگسالان مسن را که بیشتر زندگی خود را انجام داده بودند ارزیابی کنند تا ببینند آیا این می توانند ، پیری را به تاخیر بیندازند.

در این مطالعه 125 دوچرخه سوار آماتور 55 تا 79 ساله را استخدام کردند که 84 نفر آنها مرد و 41 نفر زن بودند. مردان باید می توانستند 100 کیلومتر را در کمتر از 6.5 ساعت دوچرخه سواری کنند ، در حالی که زنان باید در 5/5 ساعت 60 کیلومتر را دوچرخه سواری کنند. افراد سیگاری ،  الکلی و کسانی که فشار خون بالا یا سایر شرایط بیماری داشتند، از مطالعه خارج شدند.

شرکت کنندگان تحت آزمایشات مختلف قرار گرفتند و با گروهی از بزرگسالان که فعالیت بدنی منظمی نداشتند، مقایسه شدند. این گروه از 75 فرد سالم 57 تا 80 سال و 55 بزرگسال جوان سالم 20 تا 36 ساله تشکیل شده بود.

این مطالعه نشان داد که از دست دادن توده عضلانی و قدرت در کسانی که به طور منظم ورزش می کنند، اتفاق نیفتاده است. دوچرخه سواران همچنین با افزایش سن میزان چربی یا کلسترول بدن آنها افزایش نیافت و سطح تستوسترون مردان نیز بالا بود ، که نشان می دهد آنها ممکن است از  یائسگی مردان جلوگیری کنند.

 

با کمال تعجب ، این مطالعه همچنین نشان داد که مزایای ورزش فراتر از تقویت عضله است زیرا دوچرخه سواران سیستم ایمنی قدرتمندی داشتند که در حد سیستم ایمنی یک فرد جوان بود.

عضوی به نام تیموس که سلولهای ایمنی بدن را سلولهای T می سازد ، از 20 سالگی شروع به کوچک شدن می کند و سلولهای T کمتری تولید می کند. در این مطالعه ، تیموس دوچرخه سواران به اندازه سلول های یک فرد جوان سلول T تولید می کنند.

یافته ها در حالی است که ارقام نشان می دهد کمتر از نیمی از افراد بالای 65 سال  ورزش منظم انجام می دهند و بیش از نیمی از افراد بالای 65 سال حداقل از دو بیماری رنج می برند.  پروفسور جانت لرد ، مدیر موسسه التهاب و پیری در دانشگاه بیرمنگام گفت: “بقراط در 400 سال قبل از میلاد گفت که ورزش بهترین داروی انسان است ، اما پیام او با گذشت زمان از دست رفته است و ما یک جامعه کم تحرک هستیم.

“با این حال ، مهمتر اینکه ، یافته های ما این فرض را که پیری به طور خودکار باعث ضعیف تر شدن ما می شود ، از بین می رود.

“تحقیقات ما بدان معنی است که ما اکنون شواهد محکمی در دست داریم که نشان می دهد تشویق افراد به انجام ورزش منظم در طول زندگی خود یک راه حل مناسب برای این مشکل است که ما عمر طولانی تر داریم اما سالم نیستیم.”

دکتر  دوگال ، همچنین از دانشگاه بیرمنگام ، گفت: “ما امیدواریم که این یافته ها از این خطر جلوگیری کند که به عنوان یک جامعه ، ما بپذیریم که پیری و بیماری یک اتفاق طبیعی است و پیری دورانی از عمر انسان  است که باید تحمل شود و درد ها و بیماری های مختلف را تحمل کنیم. “

پروفسور استفان هریج ، مدیر مرکز علوم فیزیولوژی انسانی و هوافضا در کالج کینگ لندن ، گفت: “یافته ها بر این واقعیت تأکید دارند که دوچرخه سوارانی که شاید به صورت تفریحی دوچرخه سواری می کنند نیز بدن سالمی دارند .”

نورمن لازاروس ، استاد برجسته کالج کینگ لندن و همچنین یک دوچرخه سوار به نام راس پولاک ، که مطالعه عضله را انجام داد ، هر دو توافق کردند که: “اکثر ما که ورزش می کنیم به هیچ وجه از نظر بدنی نزدیک به ظرفیت های فیزیولوژیکی ورزشکاران حرفه ای نیستیم.

“ما عمدتا برای لذت بردن  ورزش می کنیم. تقریباً همه می توانند در یک تمرین متناسب با توانایی های فیزیولوژیکی خود شرکت کنند.

 

“تمرینی را پیدا کنید که در هر محیطی که مناسب شما باشد از آن لذت ببرید و یک فعالیت بدنی را تکرار کنید. با این فعالیت ها پیری با کیفیت بالاتری خواهید داشت.”

یافته های تحقیق در دو مقاله ای که امروز در Aging Cell منتشر شده است ، به تفصیل بیان شده است و نتیجه یک مطالعه مشترک در حال انجام توسط دو دانشگاه است که توسط بنیاد BUPA حمایت شده است.

 

نتیجه گیری

محققان امیدوارند که بتوانند ارزیابی دوچرخه سواران را ادامه دهند تا داده های بیشتری در مورد تاثیر ورزش در جلوگیری از بروز علائم پیری در ورزشکاران به دست آورند.

نظر محققان و کارشناسان این است که جهت رسیدن به سطح سلامتی مطلوب در سنین بالای عمر، لازم نیست یک قهرمان ورزشی شویم. راهکار کلیدی انجام تمرین‌های بدنی در فواصل زمانی کوتاه اما مداوم است؛ فعالیت‎هایی نظیر قدم زدن سریع یا شنا .فعالیت بدنی سنگ زیربنای یک زندگی سالم به شمار می‎رود. لازم نیست ورزشکار حرفه ‎ای باشید، همین که از دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی‎تان به طور مداوم ورزش کنید در سنین بالاتر از نتایج مثبت آن بهره خواهید برد.اگر هم سنتان بالا رفته، کافی است به تدریج فعالیت بدنی‎تان را آغاز کنید و همین تأثیر مثبت قابل توجهی بر زندگی‎تان خواهد گذاشت.

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست