مهندس مهدیزاده در میزگرد ارتباط صنعت و دانشگاه: فرایند توسعه، پازلگونه است
همکاریهای علمی محور برای حل مسائل علمی موجود در صنعت و برنامههــای پروژه محور برای اجــرای پروژههای مــورد علاقه صنعت از جمله اقداماتی است که میتواند وضعیت جامعه و اقتصاد را بهبود دهد و در این جهت ایجاد ارتباط و تعامل صنعت و دانشگاه زمینهساز رونق تولید با کیفیت در جامعه است.
خبرگزاری فارس – اردبیل؛ سرویس اجتماعی: توسعه پایدار کشــور نیازمند وجود ارتباطی محکم بین دانشگاه به عنوان مرکز تولید علم و فــن آوری و ارگانهــای دولتـی و خصـوصی بهویــژه صنـایع بهعنوان بهرهبرداران آن اســت.
در همه کشورهای جهان ارتباط میان این دو نهاد مســألهاى پیچیده و مهم اســت. ریشــه اصلی این مسأله از تفاوت ریشه و اصل این دو نهاد ناشــى مىشود؛ زیرا صنعت یــک نهاد اقتصادی و دانشــگاه یک نهاد علمی است.این دو نهــاد باید گام به گام در توســعه و پیشرفت نقــش ایفا کنند.
همکاریهای علمی محور برای حل مسائل علمی موجود در صنعت و برنامههــای پروژه محور برای اجــرای پروژههای مــورد علاقه صنعت از جمله اقداماتی است که میتواند وضعیت جامعه و اقتصاد را بهبود دهد.
اما با توجه به ساختار و محتوای دروس ارائه شده در دانشگاهها میتوان گفت که در کشــور ما دانشــگاهها جــدا از نیازهای صنعتی کشور شکل گرفتهاند. به عبارت دیگر صنعت و دانشگاه دو نهاد جدا از هم هستند که باید با انجام برنامهریزیها و ایجاد هماهنگی، صنعت و دانشگاه ارتباط بیشتری با یکدیگر در راستای افزایش بازده عملکرد داشته باشند.
به منظور لزوم استحکام این ارتباط و بررسی مشــکلات و چالشهــای پیــشرو و برقراری تعامل ســازنده صنعت با دانشگاههای استان، خبرگزاری فارس استان اردبیل اقدام به برگزاری میزگردی تخصصی با حضور اساتید دانشگاه و متخصصان و نمایندگان صنعت نمود.
در این میزگرد که با حضور آقایان دکتر حبیبی رییس دانشگاه محقق اردبیلی، دکتر اسحاق رسولی رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل، صفا مهدیزاده نماینده صنعت، دکتر بضاعت پور و دکتر ستاری معاونان پژوهشی دانشگاههای محقق اردبیلی و آزاد اسلامی و وثوقی عضو اتاق بازرگانی برگزار شد، ارتباط صنعت و دانشــگاه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اســاتید و کارشناســان این صنعت به ســؤالات مطرح شده پاسخ دادند. آنچــه کــه در ادامــه میآید، شــرحی از این میــزگرد تخصصی است تا شاید بتواند راهکاری برای ارتباط صنعت و دانشگاه باشد.
فارس: چه عاملی در سالهای اخیر سبب اهمیت بیش از پیش تولید داخلی و توجه ویژه به آن شده است ؟
اقتصاد کشور باید ترکیبی از خودکفایی و توسعه صادرات باشد
دکتر رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل: در شرایط کنونی بین المللی اقتصاد قوی را میتوان لازمه حفظ استقلال کشور دانست. در شرایط سخت کنونی که سالها است شاهد آن هستیم میبینیم که علیرغم فشارهای خارجی و تحریم از سوی استکبار، جوانان کشور با اتکا به توانمندیهای داخلی توانستهاند گامهای بسیار مهم و ارزشمندی را در راستای ارتقاء سطح علمی و صنعتی کشور بردارند و دلیل مشکلاتی هم که هماکنون در کشور شاهد آن هستیم عدم توانایی نیست بلکه این مشکلات عمدتا براثر ناهماهنگی و سوء مدیریت در بخشهای مختلف کشور به وجود آمده است که میتوان با برنامهریزی صحیح و مدیریت درست این مشکلات را رفع کرد.
استراتژی اقتصاد کشور را باید ترکیبی از خودکفایی و توسعه صادرات محصولات تولید داخل قرار دهیم. یعنی اقتصادی که علاوه بر تامین نیازهای داخلی و مهم نظیر کالاهای استراتژیک و نیازهای روزمره، بتواند جزئی مهم از اقتصاد دنیا را هم در دست داشته باشد تا اگر تحریمی هم علیه کشور رخ بدهد بتوان با آن مقابله کرد.
اقتصاد کشور باید درون زا و برون زا باشد
مهدی زاده، نماینده صنعت: تئوری اقتصاد مقاومتی و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی کشور که میتواند سبب رونق تولید داخلی شود فکر و ایدهای بسیار قوی است و در این اقتصاد چیزی که به صنعت محول شده است حفظ و ارتقا دائمی تولید بوده ولی متاسفانه در عمل بنا به دلایل گوناگونی به نحو احسن اجرایی نشده است.
اقتصاد کشور باید درون زا و برونزا باشد، یعنی در عین اینکه میتواند نیازهای داخلی را برطرف سازد قابلیت صادرات به کشورها و جوامع دیگر را نیز داشته و سهمی از بازارجهانی در دست کشور ما باشد.
تکیه بر تخصص و تعهد جوانان لازمهی رشد صنایع و تولید علم
دکتر حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: هم اکنون کشورهای معاند در تلاش هستند تا با حداکثر توان خود در مقابل پیشرفتهای ما بایستند و در این بین ما باید با مدیریت درست و همکاری جلوی ضربه خوردن کشور ناشی از این توطئهها را بگیریم.
در شرایط کنونی که سالیان است برکشور به اجبار حاکم است، صنعت و دانشگاه در کنار هم میتوانند در برابر این تکانهها و فشارهای خارجی ایستادگی کنند تا با تکیه برتخصص و توانمندی و تعهد جوانان، روند رو به رشدی را در صنایع و تولید علم کشور شاهد باشیم.
نیروی انسانی خلاق سبب افزایش بهرهوری در تولیدات و کاهش وابستگی
دکتر ستاری، معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل: فاکتورهای اولیه نظیر زمین، تجهیزات، سرمایه انسانی و … شاکلههای اصلی شکلدهنده تولید هستند بهطوریکه در صنعت امروزی نیروی انسانی خلاق سبب افزایش بهرهوری در تولیدات و کاهش وابستگی میشود.
در کشورهای صنعتی، تولید بهصورت زنجیرهای است و تنها منحصر به یک منطقهی جغرافیایی و یا یک کشور نیست. بهطوریکه قسمتهای گوناگون یک محصول در کشورها و مناطق مختلف تولید و در نهایت با تجمیع قطعات منجر به تولید یک محصول میشود که در این صورت حذف یک کشور از زنجیرهی تولید سبب توقف تولید محصول خواهد شد.
فارس: به نظر شما دانشگاهها چه نقشی را میتوانند در تولید و صنعت ایفا کنند؟
ایجاد اعتماد دوطرفه بین دانشگاه و صنعت، زمینهساز رونق تولید باکیفیت
بضاعت پور، معاون پژوهشی دانشگاه محقق اردبیلی: ارتباط صنعت با دانشگاه میتواند فواید بسیاری را داشته باشد که ارتقاء سطح کمی و کیفی محصولات تولیدی و افزایش رضایتمندی مشتریان و امکان رقابت با محصولات خارجی از جمله آنها است.
دانشگاهها و صنعت، هر دو به سبب عدم برقراری ارتباط درست دچار مشکلاتی هستند و دانشگاهها باید برای صاحبان صنایع اعتمادی را ایجاد کنند تا با همکاری یکدیگر تولید داخلی را رونق ببخشند. دانشگاه میتواند در قالب شرکتهای دانش بنیان با پروژههای تقاضامحور و سوق دادن پایان نامهها به سمت حل مشکلات صنایع قدمهای مثبت و رو به رو رشدی بردارند.
صنعت زمانی وارد تعامل با دانشگاهها میشود که بهبود کیفی تولیدات خود را لازمهی فروش و بازاریابی بداند
حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: تا زمانی که عرضه و تقاضا با معیارهای اقتصادی هماهنگی نداشته باشد و تولیدات بیکیفیت بتواند قبل تولید، پیش فروش شود و به دست مشتری برسد، چرا صنایع به دانشگاهها و مراکز علمی برای بهبود کیفیت و ارتقا محصول تولیدی خود مراجعه کنند؟
صنعت زمانی وارد تعامل با دانشگاهها میشود که فارغ از هیجانات بازار، بهبود کیفی تولیدات خود را لازمهی فروش و بازاریابی بداند و به همین دلیل سالیان سال است که ارتباط صنعت و دانشگاه بهبود نیافته است.
وحدت فکری ،کلید حل مسائل کشور
رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل: برای حل مشکلات کشور بهجای اینکه به دنبال مقصر بگردیم باید با همفکری به تعامل رسیده و با وحدت فکری برای حل مسائل کشور تلاش کنیم و باید برای رونق فضای کسب و کار زمینه رقابت سالم و سازنده را فراهم کرده و مشکلات پیش پا افتاده را برای تولیدکننده هموار کرد.
طبق شاخصههای بانک جهانی سهولت کسب و کار مولفهها و پارامترهایی دارد که براساس آن ما در رتبه 128 دنیا هستیم و این امر باید بهبود پیدا کند و این نشان از عقبگرد ما نیست بلکه نشانگر پیشرفت سرعت پیشرفت کشورهای دیگر نسبت به ما است.
فارس:دانشگاههای استان اردبیل تا چه اندازه توانستهاند با صنایع و تولیدکنندگان داخل استان ارتباط برقرار کنند؟
کارخانه زیاد است، صنعت کم داریم
حبیبی، رئیس دانشگاه محقق اردبیلی: تربیت دانشجویانی فعال در رشتههای فنی و مهندسی میتواند کمک شایانی به بهبود وضعیت صنایع استان کند و در همین راستا با افزایش زیرساختهای دانشگاه محقق، امید است بتوان ظرفیتهای لازم در بحث پذیرش دانشجوی همراستا با صنعت و متناسب با بازار کار استان را فراهم کرد.
برای اولین بار در استان اردبیل جلسه شورای صنعت و جامعهی دانشگاهی برای بررسی راههای تسهیل ارتباط صنعت و دانشگاه برگزار شد ولی متاسفانه الان در سطح استان و در دیدی وسیعتر در سطح کشور با کمبود صنعت مواجه هستیم؛ کارخانجات زیادی داریم ولی صنعتی که پویا و فعال باشد و برمبنای علم روز پیش برود، اندک است.
فرایند توسعه، پازلگونه است
مهدی زاده، نماینده صنعت: فرایند توسعه پازلگونه است و کارخانجات موجود در سطح استان اردبیل جزء صنایع مادر نیستند و آنها را میتوان در زمرهی صنایع زیردستی و خرد قرارداد و نیاز چندانی به علم روز و نیروی کار ماهر ندارند و با آموزشهای ابتدایی و استفاده از تکنسین میتوانند به تولید و یا مونتاژ ادامه دهند و این به هیچ عنوان نمیتواند به رشد و توسعه استان و کشور کمک کند.
مونتاژ هیچ سودی در ابعاد کلان برای کشور و استان بهجز استفاده و مشغول شدن نیروی انسانی ندارد. در سالهای اخیر نگاه دانشگاه به صنعت و بالعکس تغییر کرده ولی سرعت این تغییر اندک است و باید با نیازسنجیها ارتباط بیشتر بهبود پیدا کند.
در بحث آموزش ، نیاز محور نیستیم
رسولی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل: دانشگاه آزاد با توجه با اینکه مردمی و خوداتکاست رویکردش مسئلهگرایی است. ایدههایی که قابلیت اجرایی شدن داشته باشند، ابتدا غربالگری میشوند و سپس با مشارکت به مرحله تجاریسازی میرسند که چراغ روشنایی هوشمند، اصلاح نژاد بوقلمون، توسعه خوشه صنعتی لبنیات و فرش دستبافت از جمله آنها است.
دانشگاه به عنوان تسهیلگر بین دولت و مردم عمل میکند، مطالعات را در صنعت مربوطه انجام میدهد و سپس با مشورت صاحبان صنایع به مرحله عملیاتی شدن و تولید میرسد.
اعتقاد بر این است که اگر بتوان دانشجویان را به سمت کارآفرینی سوق داد، آیندهای روشن در انتظار صنایع و دانشگاهها خواهد بود.
در حوزه تحصیلات تکمیلی نظام پایش آزاد ایجاد شده است بهطوری که 34هزار عنوان موضوعات مختلف مد نظر در ابعاد کلان کشور پایش شده و دانشجویان باید تحقیقات و پژوهشهای خود را در راستای حل مشکلات کشور انجام دهند ولی متاسفانه در بحث آموزش نیاز محور نیستیم و نیاز است که در رشتههای دانشگاهی بازنگری شود و متناسب با خواستهای جامعه نسبت به آموزش جوانان اقدام کنیم.
انتهای پیام /
لینک خبر در خبرگزاری فارس: