هفت تاثیر ورزش بر سلامت ذهنی (روان) 

مرور

همانطور که می دانید ورزش کردن تاثیر بسزایی بر سلامت جسمانی انسان دارد. وخبرهای خوبی در این زمینه وجود دارد. یافته های یک پژوهش در سال های اخیر، حاکی از نقش مثبت ورزش بر سلامت روان است. در اینجا به برخی ازاین تاثیرات اشاره می کنیم.

۱. حال بهتر با ورزش

مهم نیست که چه ورزشی انجام می دهید خواه انجام یک ورزش تخصصی باشد، یا بدنسازی در یک باشگاه ، و یا یک پیاده روی سریع ؛ فعالیت های نشاط آور با تحریک هورمون های مغزی باعث می‌شود که شما احساس شادی و آرامش بیشتری بکنید. ورزش های تیمی به طور ویژه ای امکان حضور داشتن در یک چالش رضایت‌بخش که باعث  تناسب اندام شما می شود، را فراهم می آورد. علاوه بر این، ورزش های تیمی  مزایای اجتماعی بودن برای ارتباط با هم‌ تیمی‌ها و دوستان در یک محیط تفریحی را فراهم می آورد.

۲.  افزایش تمرکز

فعالیت ورزشی منظم به حفظ مهارت‌های ذهنی به هنگام افزایش سن سودمند است. از جمله این مهارت ها  می توان به تفکر انتقادی، یادگیری و تشخیص درست به هنگام قضاوت اشاره کرد. بر اساس یک منبع موثق انجام ترکیبی از فعالیت‌های هوازی و تقویت عضلات می تواند تمرکز را افزایش دهد. بدین ترتیب انجام فعالیت فیزیکی  به مدت سه‌ تا پنج بار در هفته به میزان حداقل ۳۰ دقیقه می‌تواند موجب سلامتی ذهن شود.

۳. کاهش استرس و افسردگی

زمانی که از نظر فیزیکی فعال هستید، ذهنتان از محرک‌های استرس زا روزانه منحرف می‌شود. این عمل می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر با افکار منفی مقابله کنید. ورزش، میزان هورمون‌های استرس در بدن را کاهش داده و در عین حال، باعث ترشح هورمون اندورفین می شود. این‌ عوامل وضعیت جسمی را شاداب و با طراوت کرده و افسردگی را مهار می کند. هورمون اندروفین باعث افزایش احساس شادی و آرامش، بعد از ورزش سخت می شود. کارشناسان بر این باورند که برای تعیین رابطه بین ورزش و افسردگی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

۴.  بهبود عادات خواب

ورزش و دیگر فعالیت های ورزشی باعث به خواب رفتن سریعتر و عمیق تر شده و بدین ترتیب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد. یک خواب راحت سبب می شود تا وضعیت روحی و جسمی بهتر  و مناسبی داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که ورزش دیر هنگام در ساعات نزدیک به خواب باعث افزایش سطح انرژی شده و ممکن است دچار بی خوابی شوید.

۵.  حفظ سلامت جسمانی

مراکز کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌ها (CDC) ورزش را به عنوان یک روش سالم برای حفظ وزن توصیه می‌کنند. ورزش‌های فردی مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری از جمله روش‌های موثر برای سوزاندن کالری‌های اضافی و ماهیچه‌ سازی هستند. با حفظ کردن محدوده وزنی توصیه‌شده، می توان احتمال ابتلا به دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا را کاهش داد.

۶. افزایش اعتماد به نفس

تمرین بدنی منظم به همراه بازی های ورزشی می‌تواند اعتماد به نفس را بالا برده و عزت‌نفس را بهبود بخشد. با افزایش قدرت، مهارت و استقامت از طریق ورزش، ظاهرتان نیز مناسب و بهتر خواهد شد. با انرژی و حس خوبی که از فعالیت های ورزشی حاصل می‌شود، احتمال موفقیت در انجام وظایف و بازی های ورزشی بیشتر می شود.

۷.  ورزش از ویژگی های مشترک رهبران

ورزش‌های تیمی مانند فوتبال، بیسبال و بسکتبال زمینه‌ ساز پرورش صفات رهبری هستند. بر اساس یک تحقیق موثق که در یک  دبیرستان انجام گرفته است‌، همبستگی بین نقش ورزش و ویژگی‌های مشترک رهبری آشکار شد. با توجه به فرصت تمرین، تلاش، برنده شدن، یا از دست دادن برابر که در ورزش های تیمی وجود دارد، نیاز به اتخاذ « تصمیم تیمی»  در محل انجام فعالیت و در موقعیت‌های اجتماعی ضروری است. تفکر تیمی منجر به پرورش ویژگی‌های رهبری قوی در طول زمان می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست