تاثیر فعالیت های ورزشی بر بهبود سلامت روانی

موضوع بهداشت روان هنوز موضوعی تابو است، اگرچه طی چند سال گذشته بحث و گفتگوها در این مورد به مراتب آزادنه تر شده است. اما واقعاً چرا؟ از آنجا که بشر هر روز بیشتر و بیشتر در معرض انواع مختلف بیماری روانی قرار می گیرد. خوشبختانه، به نظر می رسد که بالاخره جامعه نسبت به موضوع سلامت روان روشنفکر تر عمل کند و درک کاملی از معنای واقعی آن را دریابد.

خوب است بدانید:

انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت می گوید که حدود 13٪ از جمعیت جهان از یک نوع بیماری سلامت روان رنج می برند.

افسردگی و ورزش

افسردگی احتمالاً شناخته شده ترین شکل بیماری روانی است و شاید بسیاری از افراد دچار آن شده اند. برای کسانی که واقعاً  نمی دانند افسردگی چیست، باید بگوییم که  برخلاف تصور آن افراد افسردگی یک حس ساده غم و اندوه نیست. این بیماری می تواند تاثیر عمیقی بر زندگی افراد مبتلا داشته باشد.

اما علت اصلی؟

بر طبق یافته های علمی چهار ماده شیمیایی وجود دارد که می توانند در شادی شما تأثیر بگذارند – سروتونین، اندورفین، دوپامین و اکسی توسین. هر گونه عدم تعادل در این هورمون ها می تواند نتایج چشمگیری بر سلامت روان داشته باشد. بنابراین، اگر می خواهید دچار افسردگی نشوید باید با عدم تعادل در این مواد مبارزه کنید.

بدیهی است که داروهای تجویز شده یکی از راه های حل مسئله برای درمان این بیماری است. اما روش های دیگری نیز وجود دارد که بدون نیاز و مصرف دارو می توان بر این بیماری غلبه کرد.

همانطور که به طور گسترده اذعان شده است که ورزش کردن می تواند در آزادسازی اندورفین ها کمک کند.

برای حفظ تعادل سلامتی، باید به دنبال چیزی باشید که برای شما مناسب باشد، برای مثال خودتان را برای دویدن آماده کنید یا یک پیادروی 30 دقیقه ای در پارک کنار خانه تان انجام دهید و یا دوچرخه سواری بر روی تپه ها گزینه مناسبی می باشد.

ورزش کردن می تواند روشی برای ترک استرس باشد.

دکتر اریکا جکسون در مقاله خود با موضوع  نقش ورزش در مدیریت استرس، راجع به کاهش استرس اینگونه بیان می کند که استرس واکنش بدن شما به یک وضعیت تهدیدآمیز است. در ااین مقاله، او اظهار می دارد که بین “75 تا 90٪ بیمار مراجعه کننده به پزشک ، دچار بیماریهای ناشی از استرس هستند. “

خبر خوب این که ورزش کردن برای غلبه بر این بیماری مفید است. وی در ادامه توضیح می دهد: “تحقیقات بر روی  انسان و حیوان نشان می دهد که فعالیت بدنی باعث می شود که بدن به دلیل تغییر در پاسخ های هورمونی در مواجهه با استرس بهتر عمل کند و ورزش کردن با تحریک اعصاب مغز باعث ترشح هورمون های دوپامین و سروتونین می شود که بر خلق و خو و رفتارها تأثیر می گذارد. ”  بدن خود را به یک شیوه عادت دهید و بدنمان راه خود را برای بهتر شدن می یابد. و باز هم از هورمون سروتونین که دوست بدن ماست متشکریم.

دکتر جکسون همچنین “150 دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط ​​در هفته یا 75 دقیقه ورزش هوازی با شدت زیاد در هفته را توصیه می کند”. این میزان با توجه به نیاز شما قابل تنظیم است. وی با بیان اینکه “تقسیم بندی تمرین در دو جلسه 10 تا 15 دقیقه ای، یکی قبل از کار و دیگری در وقت ناهار البته در صورت امکان، می تواند به مبارزه با استرس در طول روز کمک کند”.

مواد غذایی و بهداشت روان؟

ورزش مطمئناً می تواند در بهبود یا حفظ سلامت روان کمک کند، اما آیا کار دیگری وجود دارد که بتوانید انجام دهید؟بله. تغذیه مناسب داشته باشید. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که رژیم غذایی می تواند تأثیر بسزایی در سلامتی روان شما داشته باشد.

“شواهد اپیدمیولوژیکی قوی مبنی بر اینکه رژیم غذایی ضعیف با افسردگی همراه است، وجود دارد. و عکس این واقعیت یعنی خوردن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه، سبزیجات، ماهی و گوشت بدون چربی، با کاهش خطر افسردگی همراه است.

البته، رژیم غذایی برای عملکرد خوب در ورزش مهم است، بنابراین فواید آن دو برابر است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، نه تنها یک ذهن سالم تر خواهید داشت، بلکه با انرژی بیشتری به جلسات ورزشی درمانی خواهید پرداخت.

در اصل، یک ضرب المثل در این باره می گوید که”ذهن سالم، در بدن سالم” است. ما هرگز نباید اهمیت سلامت روان را دست کم بگیریم. کنار گذاشتن چیزهایی که”تنها بخشی از زندگی” را تشکیل می دهد، کار ساده ای است. اما استفاده از یک روش سالم تر در زندگی نه تنها به شما کمک می کند تا شما را متعادل جلوه دهد بلکه به شما در حفظ سلامت روان نیز کمک می کند.

هشدار:

افسردگی یک بیماری جدی است. ورزش یا تغییر رژیم غذایی شما نمی تواند جایگزین درمان پزشکی حرفه ای شود. اگر متوجه شدید علائم افسردگی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه شرکت طنین پیک سبلان

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست