سیستم تشخیص هوشمند آفساید به کمک داوران می آید !

 

منبع : FIFA.COM

30 ژوئن 2020

 

 

بعد از اولین آزمایش فناوری نیمه خودکار آفساید در جام باشگاه های جهان در دسامبر 2019 در قطر ، فیفا نمایش دیگری از فناوری پیشرفته آفساید را ارائه  کرد. با توجه به محدودیت های فعلی به خاطر همه گیری کرونا ، فیفا اعضای گروه کار برای توسعه نوآوری را به یک کنفرانس ویدئویی آنلاین دعوت کرد که این سومین رویداد رونمایی در نقشه راه منتهی به سال 2022/23 بود.

 


نکته :در بازی فوتبال، زمانیکه بازیکن تیم حمله کننده در نیمه حریف توپی برایش ارسال گردد و او تنها یک بازیکن از تیم مدافع را در برابر داشته باشد در موقعیت آفساید قرار می گیرد حال این بازیکن مدافع باشد یا دروازه بان، ولی اگر ۲ بازیکن در مقابلش باشد آفساید نیست حتی اگر یکی از این دو بازیکن دروازه بان حریف نباشد. توجه داشته باشید زمان ارسال توپ برای بازیکن ملاک است نه موقع رسیدن توپ. محوطه آفساید از خط نیمه تا دروازه تیم مدافع کننده می باشد.


 

فیفا پس از پیاده سازی موفقیت آمیز سیستم دستیار ویدیویی داور (VAR) پس از قرار گرفتن آن در قوانین بازی فوتبال در مارس 2018 ، در تلاش است تا کارایی فناوری VAR را در تمام سطوح بازی بهبود بخشد. به طور خاص ، توسعه فناوری نیمه خودکار آفساید ،  اطلاعات اضافی و دقیق تری را برای کمک به فرایند تصمیم گیری داور فراهم می کند و روند بررسی و تصمیم گیری را تا حد امکان کارآمدتر کند.

 

 

در 22 ژوئن ، فیفا برای کارگروه نوآوری ، یک نمایش از راه دور از فناوری پیشرفته آفساید ، به میزبانی یکی از ارائه دهندگان فناوری ، برگزار کرد. یکی از چندین ارائه دهنده فن آوری ، یک سیستم فناوری خودکار نیمه آفساید را به 50 شرکت کننده از سراسر جهان ارائه داد.

به این گروه فرصت داده شد تا در مورد وضعیت فعلی توسعه فناوری اطلاعاتی کسب کرده و سوالات مفصل را مطرح کنند. ارائه دهنده فن آوری ، که در حال حاضر از سیستم خط آفساید مجازی FIFA (VOL) استفاده می کند ، چندین جنبه از روند توسعه و فناوری های درگیر را به نمایش گذاشت ، با این هدف که ارائه یک تصمیم آفساید نیمه خودکار در کوتاهترین زمان ممکن انجام گیرد ، بنابراین  به داوران در زمین می تواند به سرعت در تصمیم گیری هایشان کمک کند..

 

 

یكی از اصلی ترین چالش های توسعه یك فناوری پیشرفته آفساید ، تشخیص دقیق و خودکار نقطه ضربه زدن به توپ است. ارائه دهنده فن آوری در مورد راه حل های ممکن مانند ردیابی داده ها از فن آوری سنسور یا داده های ویدیویی از سیستم های دوربینی، این گروه را مطلع کرد.

 

علاوه بر این ، یک سیستم باید تشخیص دهد که کدام قسمت بدن کدام بازیکن در آفساید قرار دارد. آزمایشات دقیق نشان داده اند که عملگرهای انسانی تمایل دارند قسمتهای مختلف بدن را برای خطوط آفساید انتخاب کنند. در این زمینه نیز پیشرفت هایی صورت گرفته است که سیستم خودکار یادگیری مدل سازی صحیح اسکلت یک بازیکن را ارائه داده است. در آینده ، الگوریتم های توسعه یافته سیستم باید بتوانند بطور خودکار شناسایی کنند که کدام قسمت بدن بازیکن در آفساید قرار گرفته است و چه اندازه از خط آفساید عبور کرده است.

 

“هدف این است که یک ابزار حمایتی شبیه به فن آوری خط دروازه ایجاد شود: نه برای تصمیم گیری، بلکه برای دادن اطلاعات بیشتر به داوران برای تصمیم گیری بهتر و دقیق تر” ، این پیام نهایی این جلسه بود. فیفا و هیئت بین المللی همکاری فوتبال (IFAB) همیشه سعی کرده اند که در بازی فوتبال تصمیم گیرنده نهایی داور زمین باشد .

 

فیفا همیشه اذعان کرده است که فناوری های جدید در جهت پشتیبانی از داور صورت گرفته است. دغدغه اصلی فیفا و همکارانش این است که چگونه به بهترین نحو بتوانند تصاویر بدست آمده را به هواداران داخل ورزشگاه و مقابل تلویزیون ارائه دهند.

یوهانس هولزمولر مدیر نوآوری و تکنولوژی فیفا می گوید  : “این رویدادها فرصتی بسیار مناسب برای کارگروه فیفا برای درک بهتر پیچیدگی و وضعیت توسعه فناوریهای جدید و فراهم کردن بستر برای بحث در مورد نوآوری های جدید در فوتبال به طور مستقیم با صنعت است.”

 

 

هولزمولر بیان کرد که جلسه بعدی کارگروه فیفا برای آغاز ماه ژوئیه برنامه ریزی شده است و آزمایش ها و ارائه های بیشتری برای نیمه دوم امسال برنامه ریزی شده است.

 

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه

 

 

 

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست