روحیه‌ی رکوردشکنی همراه با مایکل فلپس !

 

 

 

 

جایی در دنیای بیرون، فراتر از سایه‌های تاریک یک سال غم انگیز، ترسناک و گیج کننده‌ای که گذشت، آینده‌ای درخشان در انتظار شماست. شاید نتوانید الان آن را ببینید اما با این حال آنجاست، در دسترس شما. وقتی به آن برسید، تلالو‌های پیروزی به زودی در افق شما می‌درخشد و شما پیروزمندانه قیام خواهید کرد.

شاید فکر کنید آنچه گفته شد آنقدر خوب است که نمی‌تواند واقعیت داشته باشد؟ شاید کلمات تجملی که استفاده شده بیش از حد افراطی بوده است، کلماتی مانند “تلالو، درخشش و پیروزی”. اما این بدان معنا نیست که تبدیل شدن سال آینده شما به سال موفقیت‌تان یک افسانه است. این زمانی ممکن است که ذهن شما واقعاً مایل به پذیرش “روحیه‌ی خوش‌بینانه‌ی رکوردشکنی” باشد.

روحیه‌ی خوش‌بینانه‌ی رکوردشکنی چیست؟

به ‌طور ساده «روحیه‌ی خوش‌بینانه‌ی رکوردشکنی» یک نوع رویکرد خوش‌بینانه است که فراتر از میزان باور ماست و یا ماورای آن چیزی است که که احتمال وقوع آن اثبات شده است. این باوری است که به شما اجازه می‌دهد بر هر انتظاری فایق آیید یا بر هر مانعی غلبه کنید.

این مقاله در مورد ایجاد انگیزه نیست و مبتنی بر تحقیقات و آمار و ارقام است. لذا برای یافتن ارقامی که علمی بودن این ایدلوژی را نشان دهد،  یکی از نمادین‌ترین «مردان اعداد» روی کره زمین، «مایکل فلپس» استفاده شده است تا در مورد روحیه خوش‌بینی، شکستن مرزها و … صحبت کنیم. مردی که 28 نشان المپیک برده است، یعنی بیش از هرکس دیگری در تاریخ!

ذهنیت خوش‌بینی

فلپس اخیراً از طریق تلفن به من گفت: «خوش بینی یک انتخاب است.» او گفت: «و با اختلاف زیادی نسبت به سایر گزینه‌ها، این ساده‌ترین انتخاب هم نیست. نگاه به جنبه‌های مثبت به جای منفی، چالش برانگیزتر است. اما، همه ما باید هر روز صبح که از خواب بیدار ‌می‌شویم، تصمیم بگیریم که بهترین نسخه از خودمان باشیم. این خوش بینی است.»

شنیدن این سخنان از زبان مایکل فلپس ممکن است خوش‌بینی را آسان جلوه دهد. چون او تنها فردی است که 23 بار برای دریافت مدال طلای المپیک روی سکوها ایستاده است. مطمئناً پرافتخارترین المپیکی تاریخ است و مردی است که بهترین شناگر روی زمین محسوب می‌شود. بنابرین به نظر می‌رسد هیچ مشکلی برای خوش‌بین بودن او وجود ندارد. ولی لزوما اینگونه نیست.

مایکل به من گفت: «من برای رسیدن به اهدافم به روش قدیمی عمل می‌کنم. من اهدافم را روی کاغذ می‌نویسم و آن‌ها را جایی می‌گذارم که بتوانم ببینم. همه جا یادداشت‌های کوچکی دارم. آن‌ها به من یادآوری می‌کنند که روی اهدافم متمرکز بمانم.»

 

روی گام بعدیتان تمرکز کنید.

مایکل فلپس می‌تواند داستان‌های بی‌شماری از صبح‌ زود بیدار شدن‌هایش به ما بگوید. زمانی که بلند شدن زود هنگام و رفتن به استخر طاقت‌فرسا بوده است. او می‌تواند در مورد تمرکز خود برای پیروی از رژیم‌های غذایی سخت که چندین دهه به طول انجامیده است صحبت کند. او می‌تواند در مورد فشار کانون توجه بین المللی صحبت کند که نیاز به نوع دیگری از تمرکز دارد. اما آنچه که در گفتگوی اخیرم با فلپس برایم جالب‌تر بود چیز دیگری است. قلب و روح انسانی او که مانند بقیه ما به دنبال الهام می‌گردد. هنگام صحبت با مایکل، اولین چیزی که متوجه آن می‌شوید این است که او یک انسان عادی است.

مایکل گفت: «2020 سال چالشبرنگیزی بود. افراد زیادی با شکست مواجه شدند. بسیاری از مردم شغل خود را از دست دادند و بسیاری با درآمد کمتری کار کردند. مردم از همه طبقات زندگی احساس انزوا می‌کنند، شاید حتی کمی نسبت به آینده نا امید شوند. من هم به همان اندازه که مورد لطف خداوند بوده‌ام، امسال یک تغییر سخت برای من رخ داد. بر کسی پوشیده نیست که من با افسردگی و احساس ناامیدی مبارزه کرده‌ام.»

فلپس مکث کرد. «امسال سال سختی بود. بازنشستگی برای من سخت بوده است. اما، در میان همه این‌ اتفاقات و سالی که همه ما آن را تاریک به یاد خواهیم آورد، اتفاقی افتاد که برای من الهام‌بخش بود.»

در حالی که بسیاری از ما ممکن است برای الهام گرفتن قهرمانانی مانند مایکل فلپس را سرمشق قرار دهیم، او نیز مانند بقیه ما انسان است. او با تغییر مبارزه کرد، با انزوا مبارزه کرد. او با همان ترس و سردرگمی که همه‌ی ما آن را احساس می‌کنیم، دست و پنجه نرم کرد. اما، هنگامی که مایکل فلپس متوجه شد که دیگران در جهان از طریق تغییرات قهرمان می‌شوند، نوع جدیدی از انگیزه را کشف کرد.

بخشی از یک تفکر بزرگ باشید.

مایکل به من گفت: «من در دو سال گذشته سهام‌دار شرکت کلگیت (Colgate) بودم. البته که کلگیت یک شرکت بزرگ است. اما، امسال، آن‌ها کار خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند و وقتی فهمیدم چه می‌کنند، من هم درگیر آن شدم.»

فلپس به برنامه جدیدی اشاره می‌کند که توسط کلگیت انجام شده است و هدف آن مطالعه و درک وضعیت خوش‌بینی در آمریکا است. یافته‌های اولیه در این تحقیق نشان داد که نسل Z (افراد بین 8 تا 23 سال) در واقع بدبین‌ترین نسل امروزی هستند. در یک نظرسنجی بعدی که در ژوئن گذشته (در میان همه‌گیری و قرنطینه‌ها) انجام شد، مشخص شد که اکثریت نسل Z در واقع دوست دارند نگرش خوش‌بینانه‌تری اتخاذ کنند. در واقع، از هر 10 نفر 8 نفر هنوز معتقدند که قدرت انتخاب خوش بینی و عملی کردن به آن را دارند. بیش از 75 درصد از جمعیت نسل Z مورد بررسی بر این باورند که اختصاص دادن زمان برای ایجاد یک جامعه با تأثیر مثبت مهم است. و بر اساس این یافته‌ها، کلگیت به همراه فلپس و دیگر کارشناسان برجسته پروژه خوش‌بینی کلگیت را توسعه دادند.

پروژه خوش‌بینی کلگیت یک پروژه‌ی پیشگامی است که بر تجلیل از رهبران جوان خوش‌بین تمرکز می‌کند. افرادی که گام‌های فعالی برای تغییر دنیای خود به سوی بهتر شدن از طریق پروژه‌های اجتماعیِ «خوش‌بینی در عمل» برمی‌دارند.

در همان جایی که هستید یک قهرمان باشید

فلپس گفت: «من به سرعت از این جوانان الهام گرفتم. صادقانه بگویم از زمان بازنشستگی، زندگی برای من چالش برانگیز بوده است. من آنقدر در طول زندگی‌ام روی شنا تمرکز کرده بودم که احساس می‌کنم برخی از مراحل زندگی را از دست داده‌ام. چیزهای رایجی که مردم به مرور زمان یاد می‌گیرند. اما بعد دیدم این جوانان کارهایی انجام می دهند که به من فهماند من هم باید به سمت آینده قدم بردارم. مطمئناً، دیگر قرار نبود در استخر قهرمان شوم. اما، این بدان معنا نیست که من دیگر نباید در جایی که الان هستم تلاشی انجام ندهم.»

فلپس می‌گوید که از توصیه‌های ماندن در خانه در مراحل اولیه شیوع ویروس کرونا قدردانی می‌کند. او گفت: «زمان بیشتری را صرف پدر شدن کردم. و باید زمان بیشتری را برای شوهر بودن صرف کنم . یاد بگیرم همسرم را به گونه‌ای بشناسم که شاید بدون اتفاقات سال 2020 هرگز اتفاق نمی‌افتاد. و من باید بخشی از این پروژه شوم. این‌ها چیزهایی هستند که اهمیت دارند.»

دست به کار شو ! و با روحیه خوشبینی رکوردها را بشکن !

مایکل می‌گوید: «رکوردها فقط داستان‌هایی از اتفاقات گذشته هستند. آن‌ها کاری به آینده ندارند. و وقتی واقعاً این مفهوم را درک کنید، مانند همه جوانان پروژه خوش‌بینی کلگیت، متوجه خواهید شد که تنها محدودیت‌ها محدودیت‌هایی هستند که انسان برای خودش قائل است.

منبع: Forbes.com

ترجمه : علیرضا طوقی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست