آدیداس یا نایکی ؟ -قسمت اول

 

 

اگر به دنبال مقایسه برند های آدیداس و نایکی هستید و می خواهید بدانید کدام یک بهتر است به احتمال زیاد به جواب مشخصی دست پیدا نمی کنید زیرا هر یک از این دو برند طرفداران خاص خود را دارد که معتقدند بهتر از دیگری است.

رقابت و درگیری بین این دو برند محبوب از گذشته تا به امروز وجود داشته و هر یک به دنبال اثبات برتری خود می باشد.در ادامه این پست با ما همراه باشید تا به مقایسه بیشتر این دو برند بپردازیم.

 

تاریخچه تاسیس نایکی و آدیداس

 

آدیداس در سال 1948 توسط آدولف داسلر که از سال 1920 به تولید کفش های ورزشی مشغول بود در آلمان تاسیس شد.

 

 

آدولف داسلر در سنین پیری :

 

 

نایکی در سال 1964 توسط فیل نایت و بیل بورمن در آمریکا تاسیس شد. هردو این برند ها در زمینه تولید پوشاک و لوازم  ورزشی مشغول به کارند.

 

 

معانی این دو برند چیست؟

اسم آدیداس از اسم موسس کمپانی گرفته شده است. قسمت اول Adi از اسم آدولف و قسمت دوم das از نام خانوادگی یعنی Dassler گرفته شده است. برای اولین بار در المپیک سال 1936، Jesse Owens، ستاره مسابقات دو و میدانی، کفش‌های آدیداس را پوشید. در همان سال بعد از درگیری بین برادران داسلر، رادولف داسلر کمپانی پوما را تاسیس کرد. در سال 1954، تیم فوتبال آلمان در پنجاه و چهارمین فینال جام جهانی در بازی مقابل مجارستان به پیروزی رسید. از طریق این بازی و بازیکنانی که کفش آدیداس به پا داشتند، آدیداس به شهرت جهانی رسید.

 

 

نایکی در لغت به معنای الهه یونانی بالدار پیروزی می‌باشد. استیو پروفونتین اولین ورزشکاری بود که کتانی‌های نایک را در المپیک سال 1972 پوشید. 

 

 

نایکی در سال 1984، با مایکل جردن، یکی از مشاهیر بسکتبال آمریکا قراردادی به ارزش 500 هزار دلار بست. امروزه 58% از کفش‌های بسکتبال در آمریکا از سری کفش‌های Jordan می‌باشد.

 

 

شعار این دو کمپانی

 

آدیداس چندین شعار دارد که عبارتند از:

all in or nothing : همه یا هیچ چیز

brand with 3 strips : برند با سه خط

impossible is nothing : غیرممکن معنا ندارد.

adidas is all in: آدیداس همه کارست

 

بهترین شعار کمپانی آدیداس “غیرممکن معنا ندارد”، است.

 

 

بهترین و برترین شعار کمپانی نایکی just do it به معنی ((فقط انجامش بده )) می باشد.

 

 

بازار هدف نایکی و آدیداس کدام است؟

 

هر برندی معمولا مشتریان و بازار هدف خاص خود را دارد که گاهی این مشتریان و بازار هدف باعث افزایش فروش کمپانی ها می شود.

 

مشتریان خاص برند آدیداس: بازیکنان تنیس و فوتبال

 

 

مشتریان خاص برند نایکی: بازیکنان بسکتبال و دونده ها

 

 

مقایسه درآمد نایکی و آدیداس

 

درآمد کمپانی نایکی در مقایسه با رقیب آلمانی خود، عمدتا از طریق فروش کفش می‌باشد. ولی عمده درآمد کمپانی آدیداس علاوه بر فروش کفش های اسپرت و ورزشی، شامل فروش پوشاک ورزشی هم می‌شود. آمریکای شمالی و اروپای غربی، بزرگترین بازارهای فروش برای این دو برند هستند.

 

 

نایکی و آدیداس اصل ، ساخت کدام کشور است؟

 

برند نایکی در بیش از 42 کشور دنیا 554 کارخانه تولید کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی دارد. تنها 8% از تولیدات این برند در آمریکای شمالی صورت می‌گیرد. این تولیدات شامل پوشاک و لوازم و تجهیزات ورزشی به جز فش می‌باشد. 23% از کل تولیدات این کمپانی مربوط به کشور چین است. این تولیدات شامل کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی می‌باشد. کارخانه‌های تولیدی در ویتنام هم 16% کل تولیدات پوشاک و کفش را در بر می‌گیرد.

آدیداس در بیش از 55 کشور دنیا بیش از 800 کارخانه تولید کفش، پوشاک و تجهیزات ورزشی دارد. ویتنام بیش از 44%، اندونزی 25% و چین 19% از تولیدات کفش این کمپانی را در بر می‌گیرند. 23% از تولیدات پوشاک این کمپانی مربوط به کشور چین، کامبوج 22% و ویتنام 18% می‌باشد. چین بزرگترین تولیدکننده تجهیزات ورزشی آدیداس با سهم 40% از کل تولیدات می‌باشد. 18% از تجهیزات ورزشی آدیداس در پاکستان و 15% هم در ترکیه تولید می‌شود.

 

 

مشتریان تمامی محصولات این دو برند محبوب را می توانند ازفروشگاه های آمازون های سراسر دنیا  خریداری کنند.

 

 

همچنین برند آدیداس در سایت ebay دارای فروشگاه رسمی است که محصولات را با اصالت ضمانت و سلامت به مشتریان تحویل می دهد و محصولات معمولا دارای تخفیف هستند که می توانید این محصولات رو از ebay استور آدیداس  خریداری کنید.

 

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست