ارزهای دیجیتال و ورزش در سال 2022 به هم میرسند!
دنیای ورزش به صحنهی کاملی از گسترش سریع ارزهای دیجیتال در سراسر جهان تبدیل شده است؛ از NFTها گرفته تا حق نامگذاریها. در ادامه به بررسی اجمالی چند مورد برجسته در این راجع خواهیم پرداخت.
ارزهای دیجیتال و ورزش در سال 2021 به تاثیرگذاری روی یکدیگر ادامه دادند و همکاری و همافزایی این دو در چندین زمینه مفید واقع شده است.
ارتباط بین دنیای ورزش و کاربردهای مختلف ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین (Blockchain) در چند سال گذشته به آرامی گسترش یافته ست. آغاز حمایتهای مالی ساده جهت ایجاد آگاهی اولیه از برند برای مبادلات و پلتفرمهای پرداخت به سرعت منجر به شناخت جهانی آن برندها و همکاری بین این بخشها شده است، به طوری که در سال 2021 موارد مختلف استفاده از آن در کانون توجه قرار گرفت.
NFTها میآیند …
توکنهای غیرقابل تعویض (Nonfungible tokens) یا همان NFTها در 12 ماه گذشته به یک کلمه همهگیر تبدیل است. صنایع ایجاد سرگرمی برای مخاطبان با حضور هنرمندان، موسیقیدانها، مشاهیر، برندها، موسسات و سازندگان محتوا در خط مقدم این همهگیری قرار گرفتهاند تا به طرفداران و کلکسیونرها، مجموعههای دیجیتالی منحصربهفرد خود را عرضه دهند. ورزش همیشه پایه اصلی صنعت سرگرمی بوده و لحظاتی بیرقیب و بینظیر را ارائه کرده که اثری پاکنشدنی بر طرفدارانش در سراسر جهان بر جای گذاشته است.
در گذشته، یادگاریهای بینظیر و اشیای کلکسیونی به طرفداران خوششانس امکان پز دادن را به دوستان و خانوادهشان میدادند. ظهور NFTها، یادگاریها را به یک دامنه دیجیتال تبدیل کرده است که در آن طرفداران میتوانند NFTهای ارزشمند را در بازارها و پلتفرم های مبتنی بر بلاک چین به دست آورند، تجارت کنند و به نمایش بگذارند.
NBA مسیر خود را در این زمینه روشن کرده است و صحنههای ویدیویی جذاب از بازیهای فصل را به کلکسیونهای NFT تبدیل کرده است که توانسته صدها میلیون دلار درآمد از طریق پلتفرم NBA Top Shot ایجاد کند. گرانترین ویدیو از بازیهای NBA که تبدیل به NFT شده، کارتی از صحنهی دانک افسانهای لبرون جیمز است که در اکتبر ۲۰۲۰ به قیمت شگفتانگیز ۲۳۰ هزار دلار فروخته شد. این اعداد در سال 2021 بیشتر هم شد.
در اروپا، بازی ویدیویی سوراره (sorare) به عنوان یک عامل قابل توجه در دنیای NFT فوتبال و فضای ورزشی فانتزی تثبیت شده است. بازار مبتنی بر اتریوم استخراج و تجارت NFTهایی را که بین طرفداران فوتبال بسیار محبوب بودهاند را تسهیل میکند. کاربران میتوانند کارتهای پخش دیجیتالی را که عملکرد بازیکنان واقعی آنها را منعکس میکند، خریداری کرده و معامله کنند. صاحبان این کارتها میتوانند یک تیم پنج نفره متشکل از کارتهای بازیکن دیجیتال خود بسازند که در لیگهای فانتزی رقابت میکنند.
Socios دیگر بازیگر اصلی دنیای NFTهای فوتبال اروپا، کارتهای تجارت دیجیتال و کلکسیون به شمار میرود. این پلتفرم به باشگاهها اجازه میدهد تا توکنهای طرفداران را در بلاک چین اختصاصی خود منتشر کنند. همچنین به طرفداران این امکان را میدهد که در مورد تصمیمات باشگاه مانند تغییرات کیت، دسترسی به محتوای انحصاری و مشارکت در سایر فعالیتهای آن رای دهند. Socios از زمان آغاز به کار خود تا سال 2021، 250 میلیون دلار توکن هواداری فروخته است. این در حالی است که ارزش بازار فضای توکن هواداران ورزشی در شش ماه آخر سال 60 درصد افزایش یافته است.
برندهای ورزشی نیز به دنبال همسویی با این پدیده نوظهور هستند. ظهور متاورس دو تا از بزرگترین برندهای ورزشی جهان را وارد فضای مشارکت استراتژیکی با این صنعت کرده است. آدیداس با نوعی NFT که به عنوان یک توکن دیجیتال عمل میکند و به کاربران متاورس امکان دسترسی به لوازم پوشیدنی دیجیتال آدیداس را میدهد، وارد دنیای NFT شده است. نایکی هم که مصمم است با رقبای خود همگام شود، RTFKT را که یکی ز بزرگترین مجموعههای NFT در Opensea است خریداری کرده است، تا بتواند پوشیدنیها و اقلام خود را در متاورس در حال رشد عرضه کند.
مخاطبهای میلیونی دنیای ورزش
تبلیغات و بازاریابی تجارت بزرگی هستند و دنیای ورزش از دیرباز ابزار اصلی برای دستیابی به طیف عظیمی از مخاطبان برای بازاریابی محصولات، خدمات و پیشنهادات بوده است. برندهای بزرگ دههها این کار را به نحوی عالی انجام دادهاند و شرکتهای ارزهای دیجیتال و ارائهدهندگان خدمات نیز اخیراً از آن بهره کامل میبرند.
برند Crypto.com را میتوان در زمینهای فوتبال بزرگترین لیگهای اروپا، داخل هشت ضلعی مسابقات بسیار محبوب قهرمانی مبارزه نهایی (UFC) و در مدارهای نمایش جادهای جذاب فرمول 1 مشاهده کرد. این شرکت قراردادهای حمایت مالی با لیگها، تیمها و سازمانها در همه این فضاها امضا کرده است تا بینندگان متنوع و زیادی را به دست آورد.
تاجر و کارآفرین ارزهای دیجیتال سام بنکمن-فرید و پلتفرم معاملاتی ارزهای دیجیتال او FTX امسال نیز رابطه خوبی با ورزش آمریکا داشته اند. FTX در اوایل سال 2021 حق نامگذاری استادیوم هیت میامی را در قراردادی 135 میلیون دلاری که تا سال 2040 ادامه خواهد داشت به دست آورد.
دلار را به بیت کوین تبدیل کنید
تعدادی از ستارگان ورزش شروع به تشویق مردم کردند تا بخشی از حقوق خود را به صورت ارزهای دیجیتالی دریافت کنند و یا سهمی از آن را برای خرید ارزهای دیجیتال تخصیص دهند. بازیکنان NFL دوباره با کمکهای Odell Beckham Jr و Aaron Rodgers، Trevor Lawrence و Saquon Barkley با دریافت ارزهای دیجیتال یا سرمایهگذاری در آن، سرفصل خبرها شدند. 7 بازیکن NFL ارز دیجیتال را به جای وجه نقدی به عنوان حقوق دریافتی خود انتخاب کردند. در استرالیا، باشگاه بیسبال پرث هیت راردادی را با شرکت پرداخت بیت کوین OpenNode امضا کرد تا حقوق برخی از بازیکنان و کارکنان خود را به صورت بیت کوین پرداخت کند.
عجیب اما شگفت انگیز
چند اتفاق ناگوار که تا سال 2021 رخ داده است، باعث میشود که همهی اخبار در این زمینه اخبار خوبی نباشند. منچسترسیتی و بارسلونا که در لیگهای مربوطه خود مشهور هستند، مجبور شدند به دلایل مختلف معاملات خود را با شرکتهای کوچکتر ارزهای دیجیتال لغو کنند. این موضوع به ما یادآور میشود که این فضا هنوز نوپا است و ممکن است برخی از پروژهها و شرکتها نتوانند محصولات و خدماتی را که به مشتری پیشنهاد میدهند را ارائه دهند.
آندرس اینیستا، اسطوره فوتبال اسپانیا، به دلیل تبلیغ بایننس در پروفایلهای توییتر و اینستاگرام خود، توسط یک رگولاتور اسپانیایی به صورت آنلاین هشدار داده شد. کمیسیون ملی بازار اوراق بهادار (CNMV) در واکنش به این قضیه ساعاتی بعد در توییتی نسبت به «خطرات قابل توجه غیرقانونی بودن محصولات» هشدار داد.
تعامل دنیای ورزش و ارزهای دیجیتال عموما ضرری ندارد، اما بررسیها نشان میدهد که ادغام ارزهای دیجیتال و شاخههای مرتبط با آن در دنیای ورزش گاهی اوقات میتواند موجب اتفاقاتی شود که از قبل قابل پیشبینی نیست. بعضی چیزها فوق العاده جذاب هستند و نتیجه میدهند، در حالی که بعضی دیگر از موفقیت چندانی برخوردار نمیشوند.
منبع: Cointelegraph.com
ترجمه : علیرضا طوقی