4 تمرین برای ورزش ذهن و پرورش حافظه  

 

منبع : Inc.com

 

 

افت حافظه در هر سنی ممکن است رخ دهد و پیر شدن به تنهایی عموماً دلیل کاهش قدرت شناختی نیست.تحلیل رفتنِ قابل توجه حافظه  عموماً ناشی از پیری نیست بلکه به اختلالات اندام‌های مختلف بدن، آسیب مغزی یا بیماری‌های عصبی در این افراد برمی‌گردد.

مطالعات نشان داده است که می‌توان با برخی از عادت‌های اصولی سلامتی از افت شناختی جلوگیری کرده و خطر زوال عقل را کاهش داد.

به اعتقاد «جیم کوویک» کارشناس معروف بهبود و بهینه‌سازی حافظه، در دنیای تجاری دو کلمه بسیار پر هزینه وجود دارد: «من فراموش کردم» (I forgot).

این کارشناس  در شهر نیویورک به مناسبت انتشار کتاب بعدی خود به نام «Limitless» سخنرانی داشت و درباره مهارت‌های شبکه‌سازی و به حداکثر رساندن بهره‌وری برای حاضرین صحبت کرد.

کوویک خودش را یک brain coach می‌داند که مشتریان بسیار معروفی مانند «ویل اسمیت» بازیگر و رهبران شرکت‌های گوگل و نایک داشته است. او اعتقاد دارد پتانسیل ذهنی انسان نامحدود است و کلید رهاسازی این قدرت ذاتی، تمرین و ورزش دادن آن است.

این مربی حافظه برای درک بهتر موضوع یک مثال می‌زند و می‌گوید همان‌طور که برای پرورش اندام خود تمرین و ورزش می‌کنید؛ باید برای پرورش حافظه نیز مشغول تمرین آن باشید.

کوویک چهار توصیه ساده و برتر برای تقویت حافظه دارد:

۱مغز خود را آموزش دهید

 

 

اگر مغز خود را یکی از اندام‌های خود نمی‌دانید که باید پرورش داده شود؛ حداقل مغز خود را همانند یک فنجان قهوه تصور کنید که هر لحظه در حال سرریز شدن است. ما نیاز به «دفع دیجیتال» داریم و باید مغزی با قدمت ۲۰۰ هزار ساله را کمی از فناوری دور کنیم.

پیشنهاد می‌شود هفته‌ای حداقل ۳۰ دقیقه یک زمان whitespace بدون فناوری را تقدیم کاری خود قرار دهید. تمام اعلان‌های گوشی را خاموش کنید و از اینترنت خارج شوید. به خاطر بیاورید فردی که روزانه با او تماس می‌گیرید؛ چه شماره تلفنی دارد.

کوویک می‌گوید حتی این کار کوچک می‌تواند باعث تقویت حافظه شما شود و به پردازش، به‌خاطرسپاری بیشتر اطلاعات کمک کند. کوویک استدلال می‌کند: «شما چقدر می‌توانید کسب درآمد داشته باشید؟ به میزان چیزی که می‌توانید یاد بگیرید بستگی دارد!»

۲غذای مغز را در رژیم روزانه خود قرار دهید

 

 

کوویک در کتاب «limitless foods» به خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مقوی برای مغز اشاره کرده است: آووکادو، زغال اخته، بروکلی، سبزیجات و برگ‌های سبز، گردو، روغن نارگیل، تخم‌مرغ، زردچوبه، ماهی قزل‌آلا و شکلات تلخ.

هر فردی برای تقویت مغز و حافظه خود باید در رژیم غذایی روزانه خود این مواد را به صورت دوره‌ای داشته باشد. کوویک برای افرادی که غذای حافظه را فراموش می‌کنند هم یک تمرین و تکنیک مغزی پیشنهاد داده است. این تمرین PIE نام دارد و شامل سه مرحله است:

مکانی که در آن چیزی قرار دادید را تجسم کنید (P).

تصویری در ذهن خود بسازید که شامل این مکان باشد (I).

آن‌ها را با هم ادغام کنید (E).

بهترین زبان‌آموزان بچه‌ها هستند چون تصاویری انتزاعی از مکان‌ها و اجسام در ذهن می‌سازند. شما هم برای فراموش نکردن برخی مواد مغذی می‌توانید تصاویر و مکان‌هایی انتزاعی در ذهن تجسم و بعد با هم ترکیب کنید. هیچ عیبی ندارد در این زمینه بازیگوش و بی‌محابا باشید.

 

۳مشکلات خود را در خواب حل کنید

 

یکی دیگر از هک‌های مغزی، طرح یک مسئله و مشکل پیش از خواب و حل آن در هنگام خواب است. مثلا، وقتی زنگ بیدارباش ساعت یا گوشی خود را تنظیم می‌کنید؛ تلاش کنید زودتر از اینکه شروع به زنگ زدن کند؛ بیدار شده و آن را خاموش کنید.

پیش از خوابیدن، برای مغز خود یک مشکل انتخاب کنید و ببینید وقتی از خواب بیدار می‌شوید؛ آن را انجام دادید یا خیر. حتما قلم و کاغذ در کنار خود قرار داده تا اگر آن را حل کردید؛ یادداشت‌برداری کنید و فردا صبح به یادتان بیاید. این تمرین بخشی از بهبود و تقویت حافظه است.

 

۴نجواهای درونی منفی را سرکوب کنید

 

 

کوویک در کتاب خود برای کاهش استرس و اضطراب، راه‌کارهایی مانند مدیتیشن و تنفس‌های عمیق و مرتب را توصیه می‌کند. براساس یک مطالعه انجام شده توسط American Academy of Nuerology در سال ۲۰۱۸، استرس‌های مزمن می‌توانند مغز انسان را کوچک‌تر کنند.

کوویک برای فرار از استرس‌ها پیشنهاد می‌کند ANTها یا Automatic Negative Thoughts (افکار منفی که به صورت تصادفی یا خودکار سراغ ذهن می‌آیند) را جدی گرفته و در مبارزه با آن‌ها پافشاری کنید. عضو گروه‌های مثبت‌اندیشی شوید تا نگرش‌های منفی شما را کاهش پیدا کند.

 

ارائه شده توسط واحد تحقیق و توسعه

 

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست